La travessia de Bodoix

20/05/2018

Aquesta vegada ens desplacem a Pego, poble situat al nord-est de la comarca de la Marina Alta envoltat per les muntanyes de Segària, Bodoix, Migdia i Mostalla i que juntament amb el xicotet poble veí de L'Atzúbia forma una vall que s'obri al mar a través del parc natural de la marjal. Limita al nord-est amb el terme d'Oliva; al sud amb la Rectoria i a l'oest amb la Vall de Gallinera i la Vall d’Ebo.
Anem a fer una ruta circular d'uns deu kilòmetres que ens permetrà pujar fins a la creu de Bodoix i visitar les restes del castell d'Ambra, un nucli de població medieval, construït en època musulmana i repoblat més tard en època cristiana. Des del mateix poble començarem a caminar per pista cap al barranc de les Coves, a on trobarem un pou, un xicotet assut i una font. A partir d'ací anirem pujant suaument, passarem per uns corrals i arribarem als peus de la creu de Bodoix, pujarem per un terreny molt rocós i gaudirem d'unes fantàstiques vistes de Pego, la Marjal, Segària, el Montgó i la Mediterrània. Des de la creu baixarem per l’altre costat de la serra fins arribar al corral de Rata i al castell d'Ambra.

L'itinerari

Pego - Pou i font del barranc de les Coves - Mirador - Corrals - Creu de Bodoix - Corral de Rata - Castell d'Ambra - Pego

La ruta de hui comença al mateix poble. Nosaltres vam deixar el cotxe al Passeig Atzeneta, realment podem aparcar on vulguem, però aquesta zona queda més o menys a prop del calvari que és per a on comença la ruta i del carrer per a on acaba

Inici de la ruta al Passeig Atzeneta

Des del principi tindrem a la vista el nostre objectiu: Bodoix, és el punt més alt que veiem a la foto i està coronat per una enorme creu metàl·lica

En el punt més alt està situada la creu de Bodoix, el nostre objectiu de hui

Una vegada aparcats ens dirigirem cap al calvari del poble, anirem fins al final del passeig i arribarem a una bifurcació amb un senyal vertical

El calvari de Pego

Encreuament de camins

Seguirem cap a l'esquerra seguint la indicació de Bodoix. Un poc més amunt passarem per un altre encreuament de camins, a mà dreta segueix el camí cap al barranc de la Canal, nosaltres seguirem recte i en uns cent metres després ens desviarem a l'esquerra per un altre encreuament senyalitzat. En aquest tram no tindrem problemes d'orientació, està tot molt ben senyalitzat

A partir d'ací abandonarem l'asfalt i començarem a caminar per pista, aquesta pista ens acompanyarà fins arribar al pou, l'assut i la font del barranc de les Coves.
Anirem guanyant alçada ràpidament en llargs ziga-zagues

Tram de pista forestal

Pego des de la pista forestal

Passarem al costat d'una caseta i la pista es convertirà en senda on el camí es fa més planet, en aquest tram son més que evidents les restes de l'incendi del 2015, trobarem una gran quantitat de pins cremats.
Aquest terrible incendi va cremar 1.905 hectàrees dels termes municipals de Pego, Vall d'Ebo, Vall de Gallinera i l'Atzúvia, afectant el LIC "Valls de la Marina"

La senda ens portarà fins a un encreuament de camins on tindrem dos opcions, anar cap al refugi de la Figuereta ja en el terme de la Vall d'Ebo o anar cap a la creu de Bodoix.
Uns metres més endavant veurem el pou, l'assut i la font del barranc de les Coves, és un racó amb molt d'encant

Encreuament de sendes

L'assut del barranc de les Coves

Pou del barranc de les Coves

La font del barranc de les Coves

Una vegada vist aquest bonic racó agafarem el sender en direcció Bodoix i començarem a pujar progressivament, ens toparem amb alguns pins caiguts en la senda

En arribar a la part alta les vistes s'amplien més, a mà esquerra trobarem un replanell que fa les funcions de mirador

El barranc de les Coves, el Miserat i la Figuereta

La inconfusible silueta del Mondúver

Pego

Des d'aquest mirador natural la senda pujarà un poc més i el sender es farà més planet

Vistes de la creu de Bodoix des del sender

En uns huit-cents metres des del mirador arribarem a un encreuament de camins amb un senyal que ens dóna, de nou, la possibilitat de desviar-nos cap a la Figuereta

Desviament cap a la Figuereta

Nosaltres seguirem recte cap a Bodoix, passarem per un antic corral i el sender girarà de colp cap a l'esquerra, baixarem un xicotet tram rocós i a continuació, ja per senda més definida, tornarem a pujar

Antic corral abandonat

Xicotet tram de baixada

Sender cap a Bodoix

Des d'ací, amb la creua ja ben a la vista, en un tres i no res, arribarem a la seua base a on tindrem un encreuament de camins. Per a pujar a la creu hem de seguir recte per on està la creu pintada al terra, per la dreta és per a on baixarem

L'últim tram de pujada

Encreuament de senders

El tram de pujada a la creu serà el més complicat d'aquesta ruta, no hi ha senda i el terreny és molt rocós, és lapiaz i està un poc empinat. No és que siga molt difícil, però pot resultar incòmode. Ací unes fotos de com és

Finalment, arribarem a la creu. Com a anècdota @FLNaya ens va comentar que l'anterior creu a aquesta es va obrar amb el vi que portaven per a dinar, perquè en aplegar dalt descobriren que s'havien deixat l'aigua per a pastar el morter. L'any 2004 va ser col-locada al cim de la muntanya de Bodoix la nova creu

Com era d'esperar ací dalt tindrem unes fantàstiques vistes

Segària, la serra del Migdia i el Montgó

El Parc Natural de la Marjal de Pego-Oliva

Pego

La serra de Mostalla, la serra Gallinera i al fons el Mondúver

El Miserat i el cim de la Safor

Després de gaudir de les vistes baixarem fins a l'encreuament d'abans i ara si, girarem a l'esquerra per a on ens marca el SL. Vorejarem un poc la muntanya de Bodoix i el sender ens baixarà fins al corral de Rata

Aquest corral es caracteritza per les tres carrasques mil·lenàries que trobem en ell, segons hem llegit abans de l'incendi eren quatre

El corral de Rata

Passarem de llarg el corral i als pocs metres ens desviarem a l'esquerra per un sender ben senyalitzat, recte segueix el PR-CV 58 cap a Tormos

Desviament cap a Pego

Aquest nou sender començarà a baixar entre vells bancals de garrofers, oliveres i altres arbres de secà seguint ara les marques del PR, un quilòmetre després el sender morirà en una pista

Girarem a mà dreta i ja veurem, en el tossal, el Castell d'Ambra

El castell d'Ambra des de la pista

Uns metres més endavant a mà dreta tenim la bifurcació, aquest desviament és d'anada i tornada, el total entre anar pujar i baixar serà un quilòmetre i mig

Desviament del castell d'Ambra

La construcció del castell va començar en el moment de la conquesta cristiana. Per la part nord-est és pràcticament inaccessible i sols es va fortificar la banda meridional

Plànol del castell obra de Michael Stephenson

A l'interior del castell hi ha habitatges molt simples, també un grup d'habitacions recolzades a la muralla, just a l'oest de l'entrada. La primera d'elles s'interpreta com una ermita de construcció cristiana, i a continuació es va trobar un gran forn de coure pa.
La simplicitat i escassesa de la ceràmica andalusina trobada al castell contrasta amb una fortificació tan elaborada. Els investigadors tenen dubtes respecte al seu ús com a refugi de la comunitat agrícola de les quasi vint alqueries del castell, que disposarien d'uns recursos molt limitats. És per això que no se sap si el castell fou construït pels propis habitants o amb l'ajuda de les autoritats

Foto: Amics del Museu de Xàbia

El registre arqueològic indica que el castell fou ocupat durant un període de temps molt curt, entre 1230 fins 1290. L'ocupació cristiana va ser en 1245 després de la caiguda de Dénia, però el lloc va tornar a mans andalusines dos anys després fins 1258, quan una petita guarnició cristiana es va establir. En 1270 va tornar a mans musulmanes fins després de l'última rebel·lió de 1276. En 1279 el rei Pere III, donà l'ordre de construir la vila de Pego en la mateixa vall, fet que produirà l'abandonament del castell.

Si vos agraden els castells que tenim a les nostres muntanyes vos recomanem pegar-li una bona ullada a aquesta exposició virtual: Els Castells Andalusins de la Marina Alta, és molt interessant. És d'on hem obtingut la informació del Castell

Una vegada vist el castell tornarem a la pista per la qual veníem i en uns cent metres ens haurem de desviar a l'esquerra, aquest desviament no està molt ben marcat, és fàcil no veure'l si estem un poc despistats. Tindrem una creu pintada en la paret que ens marca que el PR ja no segueix recte

Desviament conflictiu cap a l'esquerra

Sender final cap a Pego

En poc de temps la senda donarà pas a un camí de casetes

Una vegada al poble girarem a l'esquerra i arribarem al passeig Atzeneta, al cotxe i al final de la ruta de hui.