El Mondúver per Xeresa

22/02/2018

Aquesta vegada ens desplacem a Xeresa, poble de la Safor situat als peus d'una de les muntanyes més emblemàtiques de la comarca: el Mondúver. Tot i no ser la muntanya més alta (aquest títol comarcal el té el cim de la Safor), el Mondúver és sens dubte la més reconeguda, la seua silueta destaca sobre el golf de València i és ben visible des de molts llocs de la nostra geografia. Aquest massís càrstic de 841 metres d’altitud és una de les muntanyes més fascinants del nostre territori, amaga mil i un racons dignes de descobrir.
Anem a fer una fantàstica ruta d'uns onze quilòmetres i mig, partirem des del barranc de Xeresa i ens desviarem pel barranc dels Emboscats, on està situat el corral de Senent i el vell autobús abandonat de la Xeresana i per on pujarem al Picaio. A partir d'ací anirem directament cap al cim, aquesta pujada se li pot fer molt pesada a la gent que no estiga acostumada a caminar per muntanya, bàsicament anem a pujar en línia recta. Des del cim baixarem passant pels Frarets, unes curioses formacions rocoses i també visitarem el corral de l'Obreret i la font del Mondúver per a finalment, passant pel corral de les Cabres tornar al punt de partida. És una ruta amb una certa dificultat, no la recomanem a persones que no disposen d'un bon estat físic.

Barranc de Xeresa - Corral de Senent - Picaio - Mondúver - Els Frarets - Corral de l'Obreret - Font del Mondúver - Corral de les Cabres - Barranc de Xeresa

Comencem la ruta en la pista forestal del barranc de Xeresa, accedirem pel calvari del mateix poble. Nosaltres vam aparcar el cotxe en un costat de la pista on hi havia una xicoteta esplanada. A la bifurcació que hi ha més amunt també el podríem haver aparcat, però no volíem fer patir més al nostre cotxe

El barranc de Xeresa

Una vegada aparcats anirem pista amunt fins a la citada bifurcació, ací tenim els primers senyals de hui

Encreuament de pistes, ens desviarem a la dreta

En aquest encreuament nosaltres ens desviarem cap a la dreta en direcció Mondúver pel Corral del Senent, pel camí que deixem a mà esquerra és per a on tornarem.
Per aquest nou sender, que va pel barranc dels Emboscats, ens trobarem a mà dreta amb el desviament que munta cap al pla de la Vella, nosaltres no farem cas i continuarem recte

Primers metres de senda pel barranc dels Emboscats

Desviament al pla de la Vella

En un tres i no res passarem al costat del corral del Senent i pel vell autobús abandonat de la Xeresana, suposem que abans la senda seria pista i era transitable, però realment no sabem com ha acabat en el barranc

El vell autobús abandonat de la Xeresana

Seguirem per aquest fantàstic sender i en uns cinc minuts arribarem a una bifurcació, nosaltres seguim cap a la dreta i cap amunt, el sender que deixem a mà esquerra va cap a la font del Mondúver i el corral de Milhores

Sender del barranc dels Emboscats

Encreuament de camins

El Mondúver des de l'encreuament

A partir d'ací pujarem cap al Picaio per una senda pedregosa i costeruda que comença a regalar-nos unes bones vistes, tant del Mondúver, com de la costa

Sender cap al Picaio

El Coll de la Rafaela des del sender

El Molló de la Creu des del sender

Seguirem en ascens i el sender ens deixarà en un pla on tindrem un senyal, ens desviarem cap a l'esquerra per a seguir pujant un poquet més, pujada empinada que ens anirà preparant per a la pujada de després. Si en aquest punt continuàrem recte el camí ens portaria al corral de Foquio i després a la pista forestal a l'altura del corral de l'Obreret. Nosaltres, com ja hem dit, ens desviem cap a l'esquerra

Encreuament de sendes

Pujada cap al Picaio i el Mondúver

En arribar dalt girarem a l'esquerra per anar cap al Picaio on se'ns presenten unes vistes magnífiques

El Molló de la Creu i el Montgó

La Mediterrània

El cim del Mondúver

El coll de la Rafaela

El nostre camí ens portarà ara a la pista forestal del Mondúver, una vegada en ella anirem uns metres cap a la dreta en busca d'un desviament i d'un senyal vertical

La pista forestal del Mondúver

Senyal vertical, ens desviem per Mondúver per la Cresta

A partir d'ara ve el que podem considerar com la part més dura de la ruta, pujarem directament al cim del Mondúver, la senda agafa una forta pendent, en aproximadament un quilòmetre i mig salvarem un desnivell de més de quatre-cents metres. Hi haurà alguns trams on tindrem unes cordes habilitades per a fer la pujada més senzilla, encara que realment no són necessàries.
En les següents dos fotos veiem més o menys per on anem a pujar

El primer que haurem de fer és desviar-nos per on el senyal marca Mondúver per la cresta.
La senda de pujada està marcada amb marques del PR, algunes marques blaves i fites de pedres, com sempre, deixem ací unes quantes fotos d'aquesta pujada.

Farem alguna pausa en el camí per a descansar i per a veure les vistes

La serra de Corbera i Cullera

El Montgó i el Molló de la Creu

El cim del Mondúver, ja queda poc

Seguim amb la pujada

A mesura que ens anem aproximant a la cresta la pendent es farà més pronunciada

Finalment, després de quilòmetre i mig de bona pujada arribarem a la cresta on el camí es fa més planet

La cresta del Mondúver

L'últim tram fins al cim

Ara ja, amb el nostre objectiu ben a la vista, només ens queda seguir el sender que ens portarà al vèrtex geodèsic, ací dalt també tindrem un senyal i un panell de la ruta, nosaltres estem fent la marcada en roig

El vèrtex geodèsic

Panell del PR-CV 153

Encara que el cim no és de les més bonics del nostre territori (per totes les antenes que trobem ací dalt), tindrem unes vistes privilegiades: el Circ de la Safor, la Cuta, el Molló de la Creu, el Montgó, Segària, la Mediterrània, Cullera, la serra de Corbera, el Benicadell, la Serra de Mariola...

El Molló de la Creu, Segària i el Montgó

Cullera

La serra de Corbera i la Valldigna

La serra del Buixcarró

El Benicadell i la serra de Mariola

El Circ de la Safor, la Xortà, la serra Gallinera i la Falconera

Després de gaudir d'aquestes fantàstiques vistes ens tocarà seguir. La nostra intenció és baixar per la pista asfaltada fins arribar a la bifurcació que ens conduirà al corral de l'Obreret passant primer per les curioses formacions rocoses anomenades els Frarets. Des del corral empalmarem amb la pista forestal del Mondúver i ens desviarem cap a la font del Mondúver i finalment visitarem el corral de les Cabres.
Transitarem per la pista poc més de quilòmetre i mig fins a desviar-nos a mà dreta per senda

Desviament a senda

Al poc temps, per aquesta nova senda, ens apareix un encreuament de camins senyalitzat, també girarem a la dreta cap a Xeresa, a l'esquerra deixem el PR-CV 51 que va cap a Tavernes

Aquest sender ens conduirà després d'una baixada fins als Frarets

Baixant cap als Frarets

Són unes molt curioses formacions rocoses de les quals no hem pogut trobar molta informació

El cim del Mondúver des del Frarets

El següent punt d'interès del nostre itinerari és el corral de l'Obreret. Segons ens explica el panell de la Ruta dels Corrals el Pla de Dalt de la "Mallà Fonda" el va adquirir Ramón Ferrandis Deusa, l'Obrer (suposem que d'ahí ve el nom del corral) natural d'Almoines i veí de Xeresa, qui va decidir construir un corral i treballar les terres de secà del voltant

El corral de l'Obreret

En passar el corral arribarem de seguida a la pista forestal, trencarem a mà dreta i trobarem un parell de senyals, en aquest punt se'ns dóna la possibilitat d'anar a visitar el corral de Foquio i tornar al punt de partida pel barranc dels Emboscats (per on hem vingut, on estava l'autobús). Nosaltres volem anar a la font del Mondúver, així que continuem recte per la pista forestal

Enllaç amb la pista forestal

Ara ens espera un agradable passeig d'un quilòmetre seguint aquest camí. Quan arribem al final de la pista, caminarem uns metres per senda i un poc més endavant a mà dreta ens apareixerà el sender que ens baixarà a la font. Al final de la pista hem d'anar com si anéssim al Picaio i un poquet abans estarà el sender marcat amb una fita de pedres

Final de la pista forestal del Mondúver

Desviament cap a la font i el Molló de la Creu al fons

La baixada per ací serà costeruda i amb pedra solta, no tardarem molt en aplegar a la font

Quan arribem baix veurem una taula amb bancs i girarem a la dreta per a buscar la font, ens clavarem per una senda coberta de vegetació, al fons del barranc veurem un cartellet de fusta amb el nom de la font

Després de visitar la font seguirem amb el nostre camí. De seguida ens apareix a mà esquerra el desviament que va cap al barranc del Emboscats i ens portaria cap al sender del autobús. Nosaltres volem visitar el corral de les Cabres, així que anirem recte

Aquest sender ens portarà entre pujades i baixades, creuant algun que altre barranc fins al corral de les Cabres, tardarem un poc més d'un quilòmetre en arribar

En aquest tram també passarem de llarg el desviament del sender que va cap al corral de Milhores, continuarem recte

Desviament al corral de Milhores

El Mondúver des del sender

Des d'aquesta ultima bifurcació, en un tres i no res, ens plantarem al corral de les Cabres. És el més gran del terme, de planta rectangular de 16 x 21 metres, i disposa de nombroses cambres i zones ben diferenciades, actualment pertany a Fernando Ferragud

Si caminem cap al final del corral hi ha una mini àrea recreativa amb unes quantes tauletes, la veritat que està prou amagada

L'interior està mig derruït i algunes estances plenes de vegetació

Després d'estar un bon rato veient el corral continuarem. El sender s'endinsarà ara per una bonica pineda, s'agraeix un poc d'ombra. Anirem en contínua baixada, en alguns trams per graons, fins a creuar el llit d'un barranc i arribar a una caseta

Una vegada en la caseta girarem a l'esquerra cap a una pista de terra i al poc de temps arribarem a un encreuament, girarem a l'esquerra i arribarem a la bifurcació del principi de la ruta

Ara ja només ens queda desfer un xicotet tram de pista per arribar al cotxe i al final de la ruta de hui.

1. ¡Hola, Ignacio! Estupenda ruta per pujar al emblemàtic Mondúver que, com comentes, té un perfil peculiar visible des de molts puestos. Dureta la pujada, però amb la satisfacció de contemplar les vistes espectaculars des de el cim i la satisfacció d'haver-ho pogut aconseguir.
    Salutacions.

1. Hola Emilio:
      La veritat que si, és una ruta molt completa i la pujada és dura però és de les bones, de les que fan afició, es disfruta molt!! i les vistes des del cim bé que valen l'esforç.