El Castellet d'Orba

08/12/2017

Aquesta vegada ens desplacem fins a Orba, poble de l'interior de la Marina Alta conegut per ser el poble del fang. Situat en un enclavament privilegiat: limitat per Tormos, Sagra i Pego al nord, la Vall de Laguar i Murla al sud, Benidoleig i Alcalalí a l'est, i la Vall d'Ebo a l'oest, la construcció d'un castell en aquesta zona era una obligació.
Anem a fer una bonica ruta circular d'aproximadament cinc quilòmetres, seguint els passos del SL-CV 92, que ens permetrà pujar fins a les restes del Castellet d'Orba i gaudir de les seues fantàstiques vistes, lamentablement, com molts altres castells del nostre territori es troba en un estat ruïnós, però per sort, actualment està immers en un projecte de protecció i restauració. Una ruta molt senzilla i molt recomanable.

Orba - Font de la Xopera - Castellet d'Orba - Font de la Xopera - Orba

Nosaltres vam començar la ruta en l'avinguda Fontilles, podríem començar des de qualsevol punt del poble. Una vegada aparcats anirem cap al carrer de Xopena i creuarem la CV-715, ja des de l'inici ens trobarem amb les marques de SL

El nostre objectiu de hui, en el punt més alt es troba el Castellet

Encreuament amb la  CV-715

De seguida començarem a caminar per pista i en menys de cinc-cents metres arribarem a la font de la Xopera
Pista camí de la font

El paratge de la font de la Xopera

Segons hem pogut llegir el nom de la font fa referència a la gran quantitat de xops que creixen en el barranc de l'Alberca

La font de la Xopera

També tindrem un panell sobre la fauna, sempre s'agraeix qualsevol tipus d'informació sobre la zona

Panell de la fauna local

Després de llegir el panell passarem de llarg un senyal vertical, en aquest encreuament seguirem recte i als pocs metres ens toparem amb el panell sobre la flor de la zona

Encreuament de senders

Senyal

El sotabosc mediterrani és molt divers, depenent del substrat, l'orientació, la humitat i la quantitat de sol es troben unes espècies o altres. Són molt importants ja que donen vivenda, aliments i amagatalls als animals del lloc a més de fixar el sòl i aportar-li diferents nutrients beneficis. A la falda del castellet, com els representants més importants podem trobar llentiscles, murtes, el ginebre càdec margalló, coscoll i servera

Panell de la flora local

Seguint amb el nostre camí no tardarem molt en arribar a la següent bifurcació on també tenim un senyal, girarem cap a l'esquerra seguint la senyal en direcció Castellet

A partir d'ací començarem a pujar serra amunt per un bosc mediterrani de grans pins

A mesura que anem guanyant alçada anirem eixint de la pineda

La serra de Segària des del sender

Al poc de temps arribarem a l'encreuament amb el camí que ve des de Murla, el Portet de Murla, ací també tindrem un senyal, com és evident anem en direcció el Castellet

El Portet de Murla

A partir d'ara anem a gaudir d'unes fantàstiques vistes del Cavall Verd

Murla i el Cavall Verd

Girarem a l'esquerra i començarem a pujar per terreny rocós, als pocs metres ja tindrem el castell a la vista. Només ens queda seguir les marques i arribar fins a ell

Sender cap al Castellet

Al fons el Castellet

El castell es troba en estat ruïnós, com la majoria dels que podem trobar a les nostres muntanyes. Encara que ara està immers en un projecte de protecció i restauració. Segons hem pogut saber es pretén restaurar els elements que estan a punt de caure a trossos i també es vol aclarir el seu origen a través d'excavacions , ja que, segons els experts els elements arquitectònics són d'origen cristià, però possiblement assentats sobre una antiga construcció islàmica

Vista aèria del castell fa uns quants anys. Foto: GVA

El Castellet, conegut en la documentació com el puig d'Orba, controlava tant aquest lloc com la pròpia Murla, l'entrada a les valls de Rectoria i de Laguar

Les restes que ara es conserven corresponen a una construcció d'època cristiana que el rei va autoritzar en 1289 a Berenguer Mercer. L'edificació era la residència de qui fou senyor de Murla, era el representant del poder feudal en la zona

Després del decret d'expulsió, els moriscos que es van negar a abandonar les seues terres es van fer forts en el castell així com en altres de la comarca

Les estructures es troben molt deteriorades, però encara es pot apreciar d'oest a est una torre gran, una sala rectangular, una torre quadrada menuda, un llenç de mur i un aljub.
El castell posseïa diverses torres amb diferents pisos. Mentre que pel nord-oest resultava inaccessible, pel sud-est es van alçar muralles

Bona part del castell és d'època cristiana i no es veuen construccions anteriors, encara que hi ha ceràmiques en superfície d'època andalusina que podrien indicar l'existència d'alguna fortificació anterior
En la següent imatge podem observar un plànol del castell obra de Michael Stephenson

Si vos agraden els castells que tenim a les nostres muntanyes vos recomanem pegar-li una bona ullada a aquesta exposició virtual: Els Castells Andalusins de la Marina Alta, és molt interessant. És d'on hem obtingut la informació del Castellet d'Orba.
Des d'ací dalt el castell controla bona part de la Marina, tindrem unes vistes fantàstiques, estem a 416 metres

Orba i la serra de Segària al fons

El Montgó i la serra de Segària

La serra del Migdia

La Vall de Laguar

Murla

Des del mateix castell el sender per a baixar contínua en direcció sud-est

Però abans d'anar-nos anem a pegar una ullada al cingle que està baix del castell, ja que, vam començar a escoltar sorolls. Per a la nostra sorpresa ens trobem amb unes simpàtiques cabres

Després d'estar un ratet entretinguts amb les cabres reprenem la marxa. Com hem dit el sender contínua en direcció sud-est, es torna prou pedregós i amb pedres soltes, en uns set-cents empalmarem amb una pista. El sender no té pèrdua, en tot moment tindrem marques de SL i algunes fites

En arribar a la pista trencarem a mà esquerre. Nosaltres la seguirem fins al final, encara que existeix la possibilitat d'agafar un desviament cap a la dreta que ens deixaria bàsicament a la font de la Xopera

Enllaç amb la pista

La pista morirà en un sender que ens portarà a l'encreuament de camins d'una de les pistes del principi

Girarem a mà dreta i desfent el camí d'anada passarem de nou per la font de la Xopera, arribarem al poble i al final de la ruta de hui.

REFERÈNCIES

CastillosNet. http://www.castillosnet.org/espana/informacion.php?ref=A-CAS-045&seo=Castillo%20de%20Orba

Els Castells Andalusins de la Marina Alta - Amics del Museu de Xàbia. http://amuxabia.weebly.com/expo---castells-andalusins.html