De Barx al Mondúver passant pel Penyalba

02/05/2014

Aquesta vegada ens desplacem a Barx, poble de la Safor situat als peus d'una de les muntanyes més emblemàtiques de la comarca: el Mondúver. Tot i no ser la muntanya més alta (aquest títol comarcal el té el cim de la Safor), el Mondúver és sens dubte la més reconeguda, la seua silueta destaca sobre el golf de València i és ben visible des de molts llocs de la nostra geografia. Aquest massís càrstic de 841 metres d'altitud és una de les muntanyes més fascinants del nostre territori, amaga mil i un racons dignes de descobrir. Anem a fer una fantàstica ruta circular d'uns tretze quilòmetres, partirem des de Barx i pujarem a la Penyalba passant per la cova de les Malladetes i el pic de les Àguiles. Des de la Penyalba ens espera un fascinant recorregut de tres quilòmetres i mig per la cresta fins arribar al Mondúver. Des del cim baixarem per la pista asfaltada fins arribar a La Drova i a Barx. És una ruta amb una certa dificultat, no la recomanem a persones que no disposen d'un bon estat físic.

Barx - Cova de les Malladetes - Pic de les Àguiles - Cim Penyalba - Puntal de la Drova - Forat - Cim Mondúver - La Drova - Barx

La ruta hui comença al mateix poble de Barx, concretament aparquem al parc del carrer Vicent Andrés Estellés. Una vegada hem aparcat anirem cap a la CV-675 i caminarem cap a l'esquerra cap a les afores del poble. Aplegarem a una espècie de fàbrica amb una tanca (podem passar sense problema pel costat) on veurem que comença la senyalització, trobarem un senyal vertical de PR. Ens enfilem cap a la Cova de les Malladetes i el cim del Penyalba

Senyal de la ruta

Fàbrica per a on ens desviem

Seguirem avançant per una senda prou amena seguint les indicacions del PR fins aplegar al encreuament de la senda que ve de la Font del Cirer i de Simat

La serra de Corbera des del sender

Girarem a la dreta i començarem a pujar serra amunt. Des d'aquest punt fins a la Cova hem d'anar amb compte, la senda es difumina prou, trobarem trams on la vegetació ho cobrirà tot i es prou costerut, en algun trams ens haurem d'ajudar de les mans

Sender cap a la cova

Sender frondós

Després d'una bona pujada aplegarem a la Cova de les Malladetes. L'abric natural presenta tres accessos a l'interior. El central, que marcaria la boca d'entrada més ampla; en el mateix arc de la bóveda de la cavitat hi ha una segona boca més xicoteta i al costat d'ella, una tercera obertura semblant a l'anterior. Les restes trobades en el nivell superior es relacionen amb peces del Neolític, com diversos objectes de ceràmica i altres peces de sílex. El nivell inferior pot classificar-se dins el Mesolític o Epipaleolític amb fulles de llorer, puntes de fletxa i aletes. Han aparegut algunes llosetes amb figures gravades i amb restes de pintura

La Cova de les Malladetes

La Valldigna des de la Cova

La xicoteta vall de Barx des de la Cova

El sender continua pel costat de la cova cobert per molta vegetació. En uns vint minuts des de la cova i suant un poquet aplegarem a un pla i al Pic de les Àguiles (hi ha una xicoteta creu que ho marca)

El pic de les Àguiles

Seguirem les marques del PR per una senda rocosa i passarem per una construcció de pedra que pareix un xicotet refugi

Xicotet refugi

El sender girarà a l'esquerra i al poc de temps arribarem a un encreuament de camins, nosaltres continuarem recte, a partir d'ací farem una bona revolta i enfilarem la pujada cap la cresta

El sender vorejarà a la Penyalba i ens anirà deixant bones vistes

Tavernes de la Valldigna

Aproximadament un quilòmetre després de l'anterior encreuament arribarem a una altra bifurcació amb senyals

Anirem serra amunt en direcció Penyalba fins al coll que dona accés a la cresta, ens espera una bona pujada

La Penyalba des del coll

Una vegada al coll tindrem un altre senyal, anirem cap a la dreta, cap al primer dels objectius de hui

Per a pujar al cim tenim dos opcions, en la primera paret que trobem a la base hi ha instal-lada una corda

L'altra opció es vorejar un poc seguint les marques i les fites, nosaltres vam fer aquesta segona

Sense pèrdua arribarem dalt, està instal-lada una xicoteta bústia i un cartell que ens diu on estem

Xicoteta bústia al cim

Cartell al cim

La Valldigna

El Mondúver

Tornarem sobre els nostres passos cap al coll i anirem recte per a seguir la cresta.
A continuació, se'ns presenta un fascinant trajecte d'uns tres quilòmetres per tota la cresta que ens portarà fins al mateix cim del Mondúver

La cresta del Mondúver

Altre tram de cresta

La cresta és prou ampla i es pot anar sense cap problema

Ens toparem amb el puntal de la Drova

Després de passar el puntal la cresta es torna més xicoteta i podrem seguir crestejant o baixar per una senda i anar caminant

Nosaltres vam anar caminant, es baixa un poc i es va per una senda paral-lela a la cresta, vegem el forat de la Drova

Un poc més avant la senda ens conduirà de nou a la cresta

Finalment, el sender morirà en la pista del Mondúver

Una vegada a la pista anirem cap amunt, ens quedarà un quilòmetre per arribar al cim

Encara que el cim no és de les més bonics del nostre territori (per totes les antenes que trobem ací dalt), tindrem unes vistes privilegiades: el Circ de la Safor, la Cuta, el Molló de la Creu, el Montgó, Segària, la Mediterrània, Cullera, la serra de Corbera, el Benicadell, la Serra de Mariola...

El Molló de la Creu, Segària i el Montgó

Cullera

La serra de Corbera i la Valldigna

La serra del Buixcarró

El Benicadell i la serra de Mariola

El Circ de la Safor, la Xortà, la serra Gallinera i la Falconera

Després de gaudir de les vistes baixarem per la pista directament fins a la Drova

Una vegada en La Drova anirem per camins de casetes i alguna que altra senda per arribar, en un parell de quilòmetres, fins a Barx, al cotxe i al final de la ruta de hui.