El Cocoll des de Benigembla

20/12/2018

Aquesta vegada ens desplacem a Benigembla, un dels pobles més recòndits de l'interior de la Marina Alta situat als peus del Cavall Verd i que en l'actualitat compta amb 444 habitants. Juntament amb Murla, Parcent, Alcalalí, Xaló, Llíber, Senija i Benissa forma part de la Vall de Pop, una de les precioses valls de l'interior de la Marina.
Situat al costat del curs del riu Xaló/Gorgos quan aquest està encaixonat entre les serres del Cavall Verd i el Carrascal de Parcent, Benigembla és el primer poble en el qual ens trobem amb l'agricultura típica de la Vall: vinya, tarongers i antics riuraus on s'assecava la pansa que s'embarcava des de Dénia cap a tota Europa.
Anem a fer una ruta circular d'uns quinze quilòmetres que ens permetrà pujar al cim del Cocoll, muntanya possiblement no tan coneguda com les seues veïnes, es troba envoltada per la Serrella, Aitana, la Xortà, Alfaro, el Cavall Verd, el Carrascal de Parcent i Bèrnia.
Des de Benigembla començarem l'ascens, que serà llarg però progressiu, passarem per un parell de corrals abandonats i per l'aljub del Flare fins arribar al Pla de Moragues, a on es troba l'aeròdrom de la base aèria d'emergències. Des de l'aeròdrom arribarem de seguida al cim a on ens esperaran unes vistes espectaculars. La tornada a Benigembla la farem pel frondós i humit barranc d'Almadic. És una ruta molt recomanable i fàcil de transitar a on la major complicació serà la distància i el descens al barranc d'Almadic.

Benigembla - Corrals - Aljub del Frare - Corral de Malea - Aeròdrom - Cocoll - Aeròdrom - Barranc D'Almadic - Font del Xop - Benigembla

La ruta de hui comença en el Carrer Nou de Benigembla

En aquest carrer podrem aparcar el cotxe, o bé en el mateix carrer o en la part dreta a on tindrem una xicoteta esplanada

El Carrer Nou de Benigembla

Una vegada aparcats eixirem a l'única rotonda del poble i anirem cap a la dreta. En aquest primer tram de ruta caminarem uns set-cents metres per carretera fins arribar al panell de la ruta i al desviament per senda. Aquest tram de carretera ens deixarà algunes curioses i boniques estampes

Vell riurau abandonat

Fantàstica casa pintada com un riurau i el Cavall Verd

Quan passem aquesta última casa ens apareixerà a mà esquerra el panell de la ruta, tot i que no es correspon totalment amb el recorregut que farem nosaltres si que ens portarà fins al cim del Cocoll.
El panell és del PR-CV 427 que va des de Benigembla fins a Castell de Castells passant pel Cocoll, i per això tot el tram fins al cim estarà molt ben marcat.
L'ascens fins al cim té uns huit-cents metres de desnivell, però repartits en una llarga pujada d'uns sis quilòmetres i mig que fan l'ascens molt còmode

Desviament al camí del Corral Nou

Panell del  PR-CV 427

Al final d'aquest camí, el camí del Corral Nou, trobarem un vell corral abandonat i començarem a caminar per un sender ample i empedrat que travessa un camp de paleres

El camí del Corral Nou i el corral abandonat

L'interior del corral

Sender empedrat envoltat de paleres

El Cavall Verd i el corral

Un poc més amunt ens trobarem amb el primer senyal de la ruta que ens marcarà direcció cap a l'aljub del Frare, també deixarem a la nostra esquerra un altre corral abandonat

Senyal vertical i el Cavall Verd

Corral abandonat que deixem a mà esquerra

A partir del senyal i fins a l'aljub anirem pujant entre antics camps de cultiu de vinyes abandonats, i en els quals la vegetació original s'ha anat regenerant. Predomina el bruc, el romaní, les argelagues i l'olivarda, típica colonitzadora de camps abandonats.
Fins l'aljub tardarem aproximadament un quilòmetre, en uns vint-trenta minuts, depenent del ritme arribarem. En aquest tram no podem evitar donar-nos la volta i gaudir de les magnífiques vistes del Cavall Verd

Antigues terrasses de bancals

Benigembla i el Cavall Verd

El Cavall Verd, Benigembla, el Montgó i el Castell d'Aixa

El sender anirà pujant sense dificultat i sense pausa, ens endinsarem al barranc dels Bous on les vessants escarpades van obligar en el seu dia a que els bancals fossen molt estrets. En aquest barranc es troba l'aljub del Frare, és difícil de veure ja que està situat baix de la senda, però tranquils, un senyal ens marca el punt exacte

Cap al barranc dels Bous

Entrant al barranc dels Bous

L'aljub baix del sender

L'aljub del Frare

Senyal de l'aljub

Des de l'aljub la senda continuarà pujant al costat d'un xicotet barranc amb vells i abandonats bancals de pedra en sec a esquerra i dreta

Bancals a mà esquerra

Bancals a mà dreta

Bancals per tots els llocs

Eixirem d'aquest xicotet barranc entre bancals abandonats per una senda a trams pedregosa i a trams empedrada fins arribar a un encreuament de sendes senyalitzat en el qual seguirem a la nostra dreta

Sender a trams empedrat entre bancals

Encreuament de sendes en el qual seguim cap dreta

En aquest punt la senda planejarà un poc i en uns tres-cents metres arribarem al corral de Malea, en aquest tram tenim ben a la vista del cim del Cocoll, veurem a la llunyania la casa forestal de vigilància, encara ens queda prou per recórrer

La casa forestal al fons en el punt més alt

El corral de Malea és un dels molt corrals abandonats i totalment derruïts que trobem a les nostres muntanyes, combinant materials de construcció relativament moderns amb parets de pedra en sec

Des del corral de Malea seguirem en ascens i eixirem del barranc a una zona més ampla coneguda com la Corona, el sender està ben marcat i serà molt agradable de transitar, ens permetrà gaudir de bones visites de les muntanyes veïnes

La Corona i el cim del Cocoll al fons

Tota la cresteria del Cavall Verd

Treu el cap el Montgó

El nostre sender seguirà en ascens pel vessant esquerre de la serra, girarà més endavant a la dreta i en uns dos quilòmetres des del corral de Malea arribarem al Pla de Moragues on està situat l'aeròdrom dels serveis forestals. Com en tot el recorregut des de que hem començat a caminar des de Benigembla el sender és molt evident i està molt ben marcat pel PR, en aquesta part anirem trobant, pals verticals

Pal vertical

El Montgó, el Castell d'Aixa i el Cavall Verd

En primer plànol la Serra de Ses Cordelleres

La Penya Alta de la Xortà

El Pla de Moragues

La pista d'aterratge

El cim del Cocoll

Una vegada ací dalt creuarem la pista d'aterratge i per darrere de les cases de l'aeròdrom naix la pista ens conduirà, en un quilòmetre i dos-cents metres, fins al cim del Cocoll.
És curiós arribar fins ací dalt i veure's enmig d'una pista, des de la part alta l'observarem millor

Les cases de l'aeròdrom

La pista de camí al cim

La casa forestal que vèiem en la pujada

El vèrtex geodèsic de Cocoll

Finalment, pujant i pujant per la pista arribarem al cim del Cocoll, el vèrtex geodèsic està situat darrere de la caseta, al costat del precipici del barranc de Galitero.
El dia està prou negre però pareix que aguanta, ni plou ni tenim boira que ens impedisca gaudir de les vistes. Estem a 1048 metres i, com era d'esperar, tindrem unes vistes fantàstiques, anem amb elles

La fantàstica silueta del Benicadell

El Benicadell, Alfaro i la Serrella

La Serrella i Aitana

Aitana i la Xortà

La serra Gelada i Bèrnia

El Castell d'Aixa, el Montgó, el Cavall Verd, Segària i la serra del Migdia

El Mondúver i la serra de la Safor

Després de gaudir d'aquestes espectaculars vistes tornarem per la pista, ara centrarà la nostra atenció la pista d'aterratge. La pista i les instal-lacions de l'aeròdrom són de caràcter forestal, es tracta d'una base aèria d'emergències, una pista d'aterratge per a combatre incendis forestals de 890 metres de longitud. La seua superfície és de terra compactada amb final en altura i blocs de ciment amb un escaló de 10 centímetres entre la terra i els blocs de ciment

Una vegada arribem baix seguirem la pista cap a la dreta

Seguim la pista cap a la dreta

Ens acomiadem d'aquest curiós racó

Uns cinc-cents metres després nosaltres ens desviarem cap a l'esquerra per una nova pista, en aquest moment abandonarem el PR-CV 427 que continua pista avall cap a Castell de Castells

El desviament a l'esquerra i la Penya Alta al fons

Aquesta nova pista ben clara i definida al principi s'anirà difuminant a poc a poc fins al punt de desaparèixer i convertir-se en una xicoteta traça de senda. Passarem al costat d'unes banyeres que fan la funció d'abeurador i haurem d'arribar, en un huit-cents metres comptant des de l'encreuament de la pista, fins a unes enormes i magnífiques carrasques ben visibles i fàcils de distingir de la resta de l'arbreda i pel que hem llegit són carrasques centenàries

Pista clara i definida

El vessant de la muntanya ple de carrasques

La pista comença a difuminar-se

Al passar per les banyeres la pista desapareix

Traça de senda

Carrasca enorme

Carrasques enormes

Sender a seguir en les carrasques

A partir de les carrasques enormes començarem a estar atents. En aquest punt se'ns presentes dos opcions per a tornar a Benigembla.
Podem tornar pel barranc d'Almadic que és per a on tornarem nosaltres o podem tornar per la Serra de Ses Cordelleres, aquesta ultima opció se'ns queda pendent per a un altre dia, ja que, pel que hem llegit posteriorment a la realització de la ruta és una passada, la senda baixa per la falda de la muntanya i discorre seguint diverses cornises, el descens és per la cornisa que voreja la serra

La Serra de Ses Cordelleres i les cornises per a on baixa la senda

Nosaltres, com hem dit, anirem pel barranc d'Almadic. Quan passem la zona de carrasques començarem a estar atents, ja que, en aquest tram els senders no estan molt clars.
Uns cinc minuts després d'abandonar les carrasques ens apareixerà un desviament a l'esquerra, està marcat per una fita de pedres però és fàcil saltar-se'l si no ens fixem, a partir d'ací trobarem fites de pedres, punts grocs i marques de PR que ens ajudaran en la baixada

Desviament al barranc d'Almadic

Cap al barranc d'Almadic

Punt groc i marques de PR

Al principi la baixada és abrupta, encaixonada i vertiginosa, anirem entre grans roques erosionades pel pas de l'aigua, però seguint les marques del GR es fa bé. El barranc s'anirà obrint donant pas a les altes parets perdent la seua verticalitat

Ens acomiadem del Cocoll, encara que tornarem

La primera part de la baixada ens anirà acostant al costat esquerre del barranc quasi fins a la seua capçalera, caminarem molt poc de temps per senda més o menys definida i tornarem a creuar el llit del barranc buscant una senda ben definida que ens traurà d'ell per la part dreta. L'objectiu està clar, arribar a la pista forestal que en tot moment veiem baix del tot. Recomanem seguir sobretot les marques del GR, ja que, les fites de pedres al principi van molt a la dreta i ens poden portar a confusió en algun moment

El descens cap al barranc

El barranc d'Almadic, el nostre objectiu està clar: arribar a la pista

Arribarem a una xicoteta senda a la part esquerra del barranc

De seguida creuarem de nou a l'altre costat del barranc

Finalment, empalmarem amb una senda que ens portarà fins a la pista

La pista que ens portarà a Benigembla

Si peguem una mirada a les nostres esquenes veurem la bona baixada que ens hem fet

El barranc d'Almadic, per a on hem baixat

Una vegada en la pista, als pocs metres a mà dreta en un raconet veurem la font del Xop

La font del Xop

A partir d'ací seguirem la pista forestal que transcorrerà tot el temps paral-lela a l'humit i frondós barranc d'Almadic. És un suau i tranquil descens que ens portarà fins a la carretera CV-720, una vegada en ella girarem a l'esquerra i arribarem en molt poc de temps a Benigembla i al final de la ruta de hui

Pista del barranc d'Almadic

El Cavall Verd des de la pista

El barranc d'Almadic

Encreuament de carreteres, anirem per la dreta

Carretereta

Enllaç amb la CV-720

1. Hola, Ignacio! Molt interesant ruta i una desconeguda més de les tantes que desnoneixem de la província d'Alacant. Gràcies al teu post podem gaudir de zones allunyades que visitem de tard en tard. Com no l'anotem al nostre bloc de rutes pendents.

1. Buenas Emilio:
      El Cocoll és desconeguda per a molta gent d'Alacant també, està envoltada de muntanyes de molt més renom, que són molt més conegudes, però tota muntanya amaga el seu encant, encara que en el món del senderisme si que se la coneix.
      Et passa com a nosaltres, la distància i tot el que ens queda per a recórrer ací baix fa que no anem molt cap al nord.
      Salut i Muntanya!!

2. Hola Ignacio.

Vam pujar al Cocoll l'any passat i vam tornar a Castelló amb un gran sabor de boca. No té el nivell d'espectacularitat dels seus germans alacantins però té algunes cosetes que el fan molt atractiu, com ixa espectacular caiguda del cim cap a ponent, les vistes i sobre tot la solitud, quasi garantida, al ser una muntanya no tan coneguda, i sense oblidar, com be apuntes, ixos 800 metres de desnivell positiu des de Benigembla.
    Però d'aquella jornada ens quedem sense dubte amb les faixes de la Serra de Ses Cordelleres, que a més de ser espectaculars tenen un topònim mallorquí molt bonic, transitant per elles es gaudeix de un paisatge majestuós, i que m'atreviria a dir que no té parangó en la província d'Alacant, doncs s'escapa de la morfologia a la que estem acostumats a gaudir quan caminem per serres alacantines.
    A la propera visita al Cocoll no dubtes en tornar a Benigembla per les faixes!!

Salut!!

1. Buenas Dani!!
      Tens raó, veient-ho a posteriori em vaig donar compte que hauria d'haver anat per les faixes de la Serra de Ses Cordelleres, va ser fallo gran, per a on vaig baixar jo és tot pista forestal fins a Benigembla i es fa prou monòton.
      La veritat que esta ruta va ser un poc pensat i fet, no la tenia preparada i no sabia que la baixada per a on vas anar tu era tan xula, després ho vaig vore en el teu bloc i em vaig quedar flipat!!
      A la pròxima aniré per allí que com visc en Xàbia no em para molt lluny, tard o promte caurà ruta per allí!!