El Cavall Verd des de Murla

11/06/2019

Aquesta vegada ens desplacem a l'interior de la Marina Alta, concretament a Murla, un dels pobles més recòndits de la comarca, situat als peus del Cavall Verd i que en l'actualitat compta amb 477 habitants. Juntament amb Benigembla, Parcent, Alcalalí, Xaló, Llíber, Senija i Benissa forma part de la Vall de Pop, una de les precioses valls de l'interior de la Marina.
Anem a fer una ruta curta però molt intensa pel Cavall Verd, des de l'inici fins al cim la ruta anirà en contínua i exigent pujada per cresta, incloent alguna trepada molt senzilla. La baixada es realitza pel costat a on està instal·lada una cadena i unes grapes que ens facilitaran el descens per una paret vertical d'uns quatre metres. Una vegada en la part de baix tornarem a Murla per sendes, pistes i trams d'asfalt entre bancals i pinedes.
És una ruta amb una certa dificultat, no la recomanem a persones que tinguen poca experiència en la muntanya.

Aparcament - Calvari - Ermita de Sant Sebastià - Creu de Murla - Corbellot - Cavall Verd - Aparcament

La ruta de hui comença des de l'únic aparcament del poble, el qual està situat al costat del cementeri

Una vegada aparcats començarem a caminar cap al sud per a enllaçar amb el carrer Pare Reig que ens portarà cap a la Plaça Major. Des de la plaça passarem per la curiosa església-castell de Sant Miquel, per la Font de Murla i finalment arribarem al panell de la ruta i al calvari

Pels carrers de Murla

La peculiar església-castell de Sant Miquel

La Font de Murla

El desviament del Calvari

Panell del PR-CV 426

La ruta que podem observar en el panell correspon totalment amb la que realitzarem nosaltres en el tram de pujada, per tant, estarà marcada amb pintura blanca i groga. L'itinerari del panell i del PR-CV 426 és d'anada i tornada pel mateix lloc, nosaltres anem a fer una ruta circular i baixarem per l'altre vessant i vorejarem el Cavall Verd per la seua cara nord.
Des del panell la nostra ruta continua amb la pujada pel calvari, anirem entre plantes aromàtiques com el romaní i farigola, i entre oliveres, garrofers i pins. Aquest camí dóna accés a la senda que porta directament a l'ermita de Sant Sebastià, següent punt d'interès del nostre recorregut

El Calvari de Murla

El sender que ens portarà directament a l'ermita

L'ermita de Sant sebastià des del sender

L'ermita està situada a la falda de la muntanya, blanca entre una verda pineda presideix i protegeix, segons la creença popular al terme de pedregades i plagues. Allí es troba, en un retaule neogòtic de cert interès, la imatge del patró de Murla, acompanyada de les de Sant Roc i Sant Antoni del porquet. El seu origen es remunta molt possiblement al segle XIV (una de les més antigues del país) quan els estralls comesos per la pesta van fer que es difongués la devoció a Sant Sebastià, protector contra tots aquests mals, en forma d'ermites situades en llocs elevats

La seua arquitectura és simple: volta de canó amb dos arcs fajones i contraforts exteriors adossats a la paret. La població celebra la festivitat el 20 de gener amb romeria i festejos a l'esplanada al costat de l'ermita amb gran sabor popular

A la part esquerra de l'ermita continua el sender que s'enfilarà serra amunt. A partir d'ací la pujada es tornarà prou exigent. Durant un xicotet tram caminarem per una pineda i per senda, de seguida començarem a caminar per terreny rocós amb escassa vegetació i costerut, el que ens anirà preparant per a la cresta, la senda com a tal s'ha acabat fins arribar al cim, a partir d'ara anem a pujar per la cresta de Cavall Verd, per terreny rocós

La senda que naix en un lateral de l'ermita

Seguim senda amunt entre pins

A mesura que anem ascendim anirem deixant a les nostres esquenes el xicotet bosc de pins i la roca es fa clara protagonista

Primers trams rocosos

Aproximadament uns quatre-cents metres després de l'ermita ens trobarem amb el desviament cap a la Creu o Penya del Migdia, aquest punt no està molt ben senyalitzat i no està molt clar de veure. Es tracta d'un curt desviament d'anada i tornada que ens permet veure la vista des de la creu de ferro

La Creu i murla

Una vegada visitada la creu tornarem al mateix punt d'abans i continuarem cap amunt. En tot moment tindrem marques blanques i grogues del PR, així que si ens fixem l'orientació no serà un problema, el més complicat serà la pendent i el tipus de terreny, en algun tram farem alguna xicoteta trepada, però sense cap dificultat important.
En la següent foto podem veure el que hem de pujar, primer arribarem al Corbellot, que és el segon cim del Cavall Verd, tornarem a baixar un poc i encararem la pujada final al cim

A l'esquerra treu el cap el cim del Cavall Verd i dalt i al centre el Corbellot

A partir d'ací ens esperen uns nou-cents metres de dura pujada fins arribar al Corbellot, deixem ací unes quantes fotos per a què vos feu una idea de com és la pujada

Ens trobem amb aquesta curiosa formació rocosa

Una trepada sense complicacions

Finalment, arribarem al Corbellot, des d'ací dalt gaudirem d'unes fantàstiques vistes i davant nostre es presenta el nostre següent objectiu: el Cavall Verd

El cim del Cavall Verd

Vista de tota la lloma per a on hem pujat

La Vall de Laguar des del Corbellot

Ara, la ruta baixarà uns metres cap a una espècie de coll format pel Cavall verd i pel Corbellot, haurem de prendre un camí que voreja el Cavall Verd per l'esquerra en direcció al tram de pujada final. Aquest recorregut està un poc menys definit però no presenta complicació, tindrem alguna marca del PR i punts i fletxes roges

El coll situat entre el Corbellot i el Cavall Verd

Seguirem les marques de PR i ens quedarà la costeruda pujada final

El cim del Cavall Verd

Una vegada dalt gaudirem d'unes vistes fantàstiques

La serra de Segària i el Montgó

La vall de Laguar

La Vall de Laguar

Benigembla

La lloma del Cavall Verd

Una vegada hem gaudit d'aquestes fantàstiques vistes tocarà baixar.
Haurem de baixar tot el tram de forta pujada final que hem fet per arribar al cim del Cavall Verd, una vegada baix ens haurem de dirigir cap avall i cap la dreta, aquest tram és un poc més complicat pel tema de l'orientació, haurem d'estar atents i seguir les fites de pedres, hem de baixar fins a l'altra vessant de la muntanya. En aquest tram no tindrem marques de PR (grogues i blanques)

Després de la baixada del cim seguirem aquesta fita que ens portarà més cap avall

Baixada cap a l'altra vessant del Cavall verd

Una vegada baix seguirem les fites cap a la dreta, estarem atents i anirem buscant les grapes i les cadenes que ens permetran baixar del penyal

Tenim un tram de destrepe equipat amb unes cadenes. No hi ha cap problema per a baixar-lo però requereix estar acostumat

La cadena i les grapes

Una vegada superat el tram de cadenes seguirem cap al coll a on ens desviarem a la dreta i cap avall. Tornaran a aparèixer de nou les marques de PR (grogues i blanques), en aquest cas del PR-CV 181, les seguirem cap avall. La nostra intenció és vorejar el Cavall Verd per la seua vessant nord i tornar a Murla

Aquest sender ens anirà baixant en ziga-zagues fins a enllaçar amb un caminet asfaltat

A partir d'aquest punt la ruta es convertirà en un còmode i agradable passeig entre camps de cultiu i pinedes.
Seguirem cap a la dreta fins a trobar-nos amb un pal vertical de senyalització

Seguirem en direcció Fleix-Campell i uns tres-cents metres després ens desviarem a la dreta

Moment en el qual ens desviem a la dreta

Transitarem aproximadament un quilòmetre i quatre-cents metres per aquest camí entre casetes fins a enllaçar amb la carretera que va de la Vall de Laguar fins a Murla

Caminet asfaltat entre casetes

Vistes de la Vall de Laguar

Enllaç amb la carretera

El Corbellot i el cim del Cavall Verd des de la carretera

El recorregut per aquesta carretera serà curt, no arribarà als tres-cents metres. En la següent revolta estarem atents i ens desviarem a la dreta seguint una indicació per a ciclistes

Desviament a pista

Pal vertical de ruta ciclista

Pista

Aquest desviament ens portarà durant un quilòmetre i mig per pistes i sendes entre bancals i pinedes fins a la mateixa carretera que abandonem ara. No hi ha pèrdua, el camí a seguir és evident i tindrem els senyals ciclistes que coincideixen amb el nostre recorregut, les seguirem.
En aquest tram ens trobarem amb una bifurcació de sendes, seguirem pel sender de la dreta

La pista entre pins

Bifurcació del sender, anem cap a la dreta

Tram de sender

Enllaç amb la carretera

Seguirem cap a la dreta, al poc de temps ens tornarem a desviar cap a la dreta per a tornar a abandonar la carretera i de seguida girarem a l'esquerra i enllaçarem amb el camí que ens tornarà a Murla, al cotxe i al final de la ruta de hui.

Tota la lloma del Cavall Verd per on hem pujat

El Carrascal de Parcent
El Cavall Verd des de Benimaurell

1. Hola Ignacio.

Molt bona alternativa per pujar al Cavall Verd, molt més directa que la pujada des de la Vall de Laguar, que és la que vam fer nosaltres fa uns anys. Cóm és una muntanya a la que segur que tornaré, m'apunte aquesta ruta des de Murla. Gràcies per compartir la ressenya, molt ben detallada com sempre.
    M'agrada molt el contrast d'eixes muntanyes de les valls de Pop i Laguar, abruptes carenes calcaries als cims i amables camps de cultiu al pla. Dues zones precioses.

Salutacions.

1. Buenes Dani !!
      Si, esta és una ruta molt més directa que la de Benimaurell que comentes, encara que esta última també està molt xula.
      Les valls de la Marina són precioses i molt muntanyoses, molta gent només coneix la costa, però vas un poc més a l'interior i és el que tu comentes: fantàstiques valls i serres espectaculars.
      Un abraç.

2. ¡Hola, Ignacio! Pujarem el Cavall Verd des de Benimaurell i ens va agradar molt. Però ara he llegit esta altra alternativa que també es molt interessant. No cal dir que queda anotada en la llebreta de pendents per pujar a esta emblemàtica montanya.
    Un abraç

1. Hola Emilio!!
      Com bé dius la pujada clàssica per Benimaurell està chulísima. Aquesta és un poc més aventurera i més dura, però també val la pena.
      El Cavall Verd mai defrauda!!