La serra del Frare

29/10/2014

Aquesta vegada ens desplacem a l'Alt Vinalopó, concretament a Biar, poble amb poc més de 3600 habitants situat en els contraforts de la serra Mariola i envoltat d'una sèrie de muntanyes que formen una espècie d'amfiteatre, totes elles amb més de 1.000 metres sobre el nivell del mar, destacant el Reconco (1.210 m), la Penya Tallà (1.044 m ), l'Alt Redondo (1.015 m), la Penya la Blasca (1.150 m) i la Fenessosa (1.210 m).
La ruta de hui transcorre per la serra del Frare, una alineació muntanyenca situada al sud-oest d'aquesta població que s'estén d'est a oest formant conjunt amb la serra de la Peñarrubia. La seua màxima altura es troba a 1044 metres a la Penya Tallà. Farem una bona ruta circular començant a la partida del Figueral al final de la urbanització el Navarro, pujarem a la Penya Tallà per la cresta de la muntanya i tornarem per la seua cara sud passant per la Cova Roja.

Partida del Figueral - Cim del Frare - Font del Destallador - Cova Roja - Partida del Figueral

La ruta comença al final de la Urbanització el Navarro en la partida del Figueral

En l'inici de la pista podem aparcar el cotxe

Inici de la ruta

Primer tram de ruta pista amunt

Com a qüestió anecdòtica és possible que si feu la ruta just passat el 10 de maig vos trobeu amb nombroses restes de fogueres en la muntanya.
Açò és perquè cada 10 de maig, en les festes de moros i cristians del poble, s'encenen fogueres en les serres de Biar per a il-luminar de forma simbòlica la imatge de la patrona, la Mare de Déu de Gràcia, durant la baixada des del seu santuari fins al poble

Les fogueres. Foto: Ajuntament de Biar

Només començar ja tenim bones vistes del Reconco, hui cobert per un mar de núvols, aquests núvols no ens permeten tindre bones panoràmiques de Biar i el seu castell, haurem d'esperar a la tornada.

El Reconco entre boires

El Pic del Frare

En poc de temps arribarem a les Foietes, un encreuament de camins a on tenim els primers senyals de hui. Els senyals es corresponen amb el PR-CV 155 que té el seu inici oficial en l'àrea recreativa del Santuari de la Mare de Déu de la Gràcia, exceptuant el tram de cresta en tota la resta de la nostra excursió seguirem aquest PR. També, tenim un panell explicatiu dels diferents itineraris botànics que tenim a la serra, no tardarem molt a arribar al primer

Les Foietes

Seguirem cap a la dreta pista amunt en direcció font de Sant Joan, encara que el nostre recorregut de hui no passarà per ella, abans d'arribar ja ens haurem desviat cap a la cresta. La pista que deixem a mà esquerra és per la que tornarem després de fer la ruta circular

La pista envoltada de pins i el Pic del Frare

Hui, de tant en tant, paga la pena pegar-se la volta per a gaudir de les panoràmiques que ens va deixant el mar de núvols

La serra de la Fontanella

El Reconco

En molt poc de temps arribarem a l'itinerari botànic a on també tindrem un senyal vertical de " Vista Pic del Frare" i el corral del Frare, aquest corral era prou gran i tenia un xicotet habitatge per al pastor

Inici del sender botànic

Vistes del Pic el Frare des del corral

Les restes del corral del Frare

Per aquest itinerari trobarem algunes paletes xicotetes explicatives de la flora

Uns tres-cents metres després d'haver abandonat el corral del frare el PR-CV 155 seguirà recte, nosaltres en aquest punt ens desviarem cap a la dreta serra amunt.
La nostra intenció és anar buscant la cresta de la muntanya i arribar per ella a la Penya Tallà

Volem arribar alli dalt

Abandonem el PR per una per una pseudo pista

Abandonarem el PR per una pseudo pista que apareix en una espècie d'esplanada, al poc de temps girarà a l'esquerra i un poc més endavant ens apareixerà a mà dreta un sender que ens conduirà a la cresta

La nova pista anirà cap a l'esquerre

Un poc més avant ens desviem a la dreta per senda

Aquesta senda es difuminarà per moments, però no té més misteri que anar serra amunt buscant un punt per a on començar la cresta

Cap a la cresta

Una vegada dalt se'ns presenta un espectacle singular, un espectacular mar de núvols que fa que les serres més altes de la contornada pareguen illes

La serra Fontanella

Un espectacle

Ara començarem el recorregut per la cresta, un divertit i agradable tram. No presenta complicacions però com sempre, anem amb compte. Trobarem fites de pedres per a orientar-nos, hi haurà trams que anirem per les roques i altres trams per sender. No és molt llarga ni perillosa la cresta, però li dóna un puntet més aventurer a la ruta

Una vista de la cresta que hem recorregut i del Reconco

Finalment, enllaçarem amb un sender en la part alta de la lloma molt més ample i arribarem en un tres i no res al vèrtex geodèsic de la Penya Tallà, estarem a 1044 metres

Des d'ací dalt hauríem de tindre molt bones vistes de bona part de la comarca, però en alguns punts només veiem núvols

La lloma de la serra del Frare i al fons la serra de les Salines

La serra de l'Arguenya i treu el cap la Serra del Sit

El Reconco

Per allí tindria que estar la serra de la Villa i la de la Solana

Per baixar de la la Penya Tallà seguirem recte per la senda que va pel costat del vèrtex geodèsic

En aquest tram tindrem pals amb marques de PR, seguirem i poc després començarem una baixada que ens portarà fins a una pista. Per aquesta baixada al fons i a la dreta veiem el Penyal de

Pals verticals del PR

La Peñarrubia, a 929 metres, coronat per unes antenes i al fons del tot la serra de les Salines

Vistes de la mateixa serra del Frare, coberta per un mantell verd

Una vegada baix enllaçarem amb la pista forestal que recorre tota la serra del Frare en el punt on es troba el paratge del Remolcador, girarem a l'esquerre i baixarem per la pista que durant uns metres és de ciment. En un quilòmetre arribarem al desviament de la font del Destallador

Senyals al Remolcador

La cresta per la que hem vingut des de la pista

Tram de pista

Desviament a la font del Destellador

La font està un poc desoladora, ni gota d'aigua, també hi ha una mini coveta, suposem que és una excavació en mina per tal de captar el màxim de porositat possible. La font era un antic viver forestal que va servir per reforestar la serra del Frare en els anys 30 i 40

Tornarem a la pista principal i caminarem al voltant d'un quilòmetre sense fer cas als diferents camins que ens apareixen a la nostra dreta, apareixen dos desviaments.
Aproximadament un quilòmetre després d'abandonar la font ens desviarem a l'esquerra per una nova pista. A partir d'ací iniciarem l'ascens ens portarà al Contador visitant primer la Cova Roja

Desviament  l'esquerre per nova pista

Pals al desviament, està tot molt ben marcat

Una altra vista de la Penya Tallà

La nova pista es convertirà en sender, pujarem per un poc i arribem al desviament de la Cova, el desviament és d'anada i tornada

Enllaç amb senda

Desviament a la Cova

La Cova està a les parets del barranc, és un buit allargat i poc profund, es tracta d'un abric rocós, el nom es deu al color dels materials que la formen. Vam trobar un xicotet altar de pedres amb la imatge d'una verge, bon lloc per descansar un poquet.

Una vegada visitada la cova tornarem al sender principal i seguirem en continua pujada, passarem per un altre itinerari botànic i per les ruïnes d'un antic refugi forestal. El sender seguirà pujant fins al pas del Contador, pas estret on els pastors aprofitaven per a fer un recompte dels caps de bestiar, ja que tenien que passar un a un, el que va donar origen al seu nom. El pas és simplement que el sender puja entre roques i es fa més estret, és una còmoda pujada per sender.
Des que abandonem la cova ve un bon tram de pujada, el desnivell es farà cada vegada més fort i la senda el superarà fent ziga-zagues, primer llargs i després més curts fins arribar al Contador

Altre itinerari botànic

Ruïnes d'un antic refugi forestal

Sender cap al Pas del Contador

Senyal al pas del Contador

El pas de Contador

El camí que puja a la Penya Tallà i la serra des de les penyes del Contador

Fent cas del senyal seguirem la senda i continuarem cap a la dreta, passarem per l'Alt Redondo (1015 metres) encara que no tindrem cap marca que ens avise de que estem passant per ell, però vam veure una fita de pedres que creiem que és el que marca.
Un vegada passat aquest alt iniciarem el descens i arribarem al costat de la pista forestal de l'Alt de les Voltes

Sender de la lloma

Ja han desaparegut els núvols, ara si veiem bé el Reconco

El que creiem que és l'Alt Redondo
Baixant cap a la pista

Biar i el seu inconfusible castell

L'alt de les Voltes

Una vegada en la pista i en l'alt de les Voltes ens desviarem per senda cap a les Foietes, l'encreuament del principi. Seguirem el sender entre carrasques i matolls fins arribar, en uns quinze minuts, a la pista forestal que ens portarà a les Foietes, des d'on haurem de desfer un xicotet tram de recorregut per arribar al cotxe i al final de la ruta de hui

Sender cap a la pista

Enllaç amb la pista, anirem cap amunt

Les Foietes

Ara si, Biar i el seu castell