El Penyagolosa

04/10/2014

El cim del Penyagolosa, a 1.813 metres del nivell de la mar, és el segon pic més alt del País Valencià després del Cerro Calderón però és considerat el sostre del País per excel-lència. Està situat a la comarca de l'Alcalatén i dóna nom al massís al que pertany i al Parc Natural, el qual està localitzat entre els termes municipals de Vistabella, Xodos i Vilafermosa. Farem una bona ruta circular, vorejarem el Penyagolosa per tota la seua cara sud per a conèixer les seues majestuoses parets, culminarem amb la pujada al cim i baixarem pel preciós barranc de la Pegunta.

Ermitori de Sant Joan de Penyagolosa - Font de la Cambreta - Mas de la Cambreta - Nevera del Penyagolosa - Font del Pas - Cantal de Miquelet - Cova del Sastre - La Banyadera - El Corralico - Caseta de l´Ombria - Cim Penyagolosa - Caseta de l'Ombria - La Banyadera - Font Nova - Ermitori de Sant Joan de Penyagolosa

Començarem la ruta a l'Ermitori de Sant Joan de Penyagolosa

Ací podrem aparcar sense problemes

Abans de començar la ruta peguem una mirada per la zona

Quan acabem de pegar la miradeta ens dirigirem cap als enormes escalons, els pugem i passem pel costat d'una font, des d'ací ja veurem el senyal que ens marcarà l'inici de la nostra senda

A partir d'ací començarem a caminar per una preciosa senda entre un bosc de pins, primer per un tram planet per a mes tard anar pujant a poc a poc, tenim marques del PR en tot moment.
Anirem per la senda que va per la Lloma del Conill, divisòria entre els barrancs de la Teixera que estarà a la nostra dreta i el de la Pegunta, pel qual baixarem, que estarà a la nostra esquerra

Per ací ja comenceçarem a veure el cim del Penyagolosa, fins i tot arribem a divisar el vèrtex geodèsic i la caseta del costat. Encara que sembla que no està molt lluny a nosaltres ens queda un llarg camí perquè el rodejarem per darrere

El Penyagolosa

Per aquesta senda arribarà un punt on trobarem una petita reixa, passarem per ella. La reixa no delimita que estiga prohibit passar, delimita una zona on no es poden recollir bolets. Al passar la reixa i un poc més amunt trobarem el senyal que ens marca el camí cap a la Font de la Cambreta

Seguirem per aquest camí i la senda anirà en pocs minuts i en suau baixada per un mar verd de pins. Ens toparem de cara amb un abeurador d'animals i més a la dreta està la Font de la Cambreta, un magnífic racó on aturar-se i relaxar-se a l'ombra dels arbres

Darrere de la font apareix un senyal, seguirem en direcció al Mas de la Cambreta

Anirem pujant per una senda un poc difuminada, caminarem per una verda praderia en la qual el sender ha desaparegut fins que vegem el Mas de la Cambreta, ens dirigim cap a ell. Actualment encara s'utilitzen els seus corrals per a guardar ramat, és vestigi d'un passat poc llunyà

Passem pel costat del Mas i anem buscant una pista forestal que ens portarà cap avall, saludem als nostres amics i seguim la marxa

Baixarem per aquesta pista i ens desviarem en la primera curva, seguint per una sendeta arribarem a la nevera del Penyagolosa. De la nevera no es veu molt, té una porta metàl-lica i no podem veure-la per dins. Està construïda amb maçoneria de pedra calcària i arenosa amb morter, és de planta quadrada amb 6.70 m de costat a l'interior i arrodonida als cantons, data del segle XVII

Ara tornarem un poc enrere i a l'altura del senyal de direcció de la nevera apareix a mà esquerra una senda, baixarem per ací zigzaguejant fins a empalmar baix del tot, en uns deu minuts, amb la pista forestal, tenim algunes fites i algunes marques del PR

Una vegada baix seguim la pista cap amunt passant per la Font del Pas, les aigües flueixen de l'interior d'un bancal a través d'un profund buit en la paret de pedra, tindrem també un altre abeurador d'animals

Més endavant, en uns cinc minuts, ens apareix a mà esquerra el desviament per senda cap al Cantal de Miquelet, anirem per ací. En aquest punt començarem a rodejar tot el massís, anar per ací ens permetrà observar les majestuoses parets sud del del Penyagolosa

Per aquesta senda i en suau pujada arribem al Cantal de Miquelet, un ampli tossal que uneix el Penyagolosa amb la Golosilla, tenim un senyal vertical que ho indica

En aquest punt comencem a observar una nova i preciosa panoràmica del Penyagolosa

A partir d'ací comença una baixadeta (la senda es tornarà un poc pedregosa) en la qual observem de ple la impressionant paret vertical amb uns tons rogencs i ocres dels diferents estrats de pedra calcària que la formen

Quan un arriba ací no pot fer més que aturar-se i admirar les enormes parets i el paisatge que l'envolta. Una autèntica meravella, per açò val la pena fer aquesta ruta

Continuant amb la nostra ruta i en lleuger ascens i després d'uns quaranta minuts des que vam començar per aquesta senda, passarem per la Cova del Sastre, són uns abrics naturals tancats amb un mur de pedra seca per a poder resguardar-se que serveixen de refugi per al bestiar

La senda continuarà sense massa esforços fins al coll deixant-nos una bona vista del Mas de Llach

Quan arribem al coll girarem a l'esquerra seguint les indicacions del senyal, pujarem fentllargs ziga-zagues per una pista. Pujant per aquesta pista tenim una bona panoràmica de la població de Xodos

Seguirem per la pista sense desviar-nos al voltant de tres quilòmetres fins arribar a la Banyadera, on tenim un encreuament de camins amb moltes senyals

Anem en direcció El Corralico-Pic Penyagolosa, pujarem per la pista passant pel costat d'una tanca fins aplegar a El Corralico on ens espera el nostre gran amic

Passarem per una enorme pedra i veurem el senyal que marca l'ascens al pic, des d'ací fins al cim ens quedaran uns quaranta minuts de bona pujada

Ara ve lo bo, després d'uns quants quilòmetres a les cames, la pujada final, amb uns 300 metres de desnivell. La pujada comença forta amb una senda empinada fins a una xicoteta construcció, la Caseta de l'Ombria. Tenim bones vistes

Des d'ací tenim el cim a prop però haurem de suar un poc per arribar, seguirem per la senda que zigzagueja sense pausa i pren altura ràpidament, trobarem un senyal

Quan ens en vulguem adonar girarem en un dels tants ziga zagues i veurem davant nostre el vèrtex geodèsic, dos revoltes i ho tindrem fet

Ja estem al cim, a 1813 metres (encara que segons on ho mires diuen 1813 o 1814). Ací dalt gaudirem d’una de les millors panoràmiques del País. Pel que he llegit en dies clars és fàcil divisar el Montgó i algunes serres de la Marina, les illes Columbretes i el delta de l’Ebre, per desgràcia hui el dia no està molt clar.
Deixe algunes fotos del que vam veure al cim, a part d'unes magnífiques vistes i el vèrtex geodèsic, una de les fotos més vistes del Penyagolosa, l'observatori

Després d'estar una bona estona contemplant panoràmiques i gaudint d'aquest cim ens toca baixar. Ho farem per on hem pujat fins a La Banyadera, on està l'encreuament de camins ple de senyals d'abans. Una vegada a la Banyadera girarem a l'esquerra seguint les indicacions cap al Barranc de la Pegunta i la senyal roja.
Anem a endinsar-nos en un barranc màgic, una senda preciosa i captivadora que és impossible que deixe indiferent a qualsevol senderista, serà un recorregut difícil d'oblidar

Entrem de ple en aquest preciós bosc seguint una senda ben marcada. A l'alçada del senyal de direcció de La Banyadera girem a l'esquerra i anem sense desviar-se per una pista envoltada de pins fins a empalmar amb altra pista que va pel barranc del Forn, girarem a la dreta barranc avall

Passarem per una reixa que delimita on es poden recollir bolets i més avall ens toparem amb un senyal vertical

Ara ja al Barranc de la Pegunta anirem trobant diversos cartells senyalitzadors de la flora. Anirem baixant per un bosc molt frondós, tancat i encisador, una meravella

Més avall trobarem la Font Nova, és el sobreeixidor del dipòsit de la font de la Pegunta que es troba més amunt

Finalment, seguint la senda arribarem a una pista i al final del barranc, seguirem a mà esquerra

Seguint aquesta pista i girant a l'esquerra al final de la mateixa arribarem sense ninguna dificultat a l'Ermitori de Sant Joan de Penyagolosa