El Castell del Rebollet i el cim de les Covatelles

14/06/2019

Aquesta vegada ens desplacem a la Font d'en Carròs, municipi situat al sud de la comarca de la Safor. Anem a visitar la serra Gallinera, una bonica alineació muntanyenca que s'estén d'est a oest sent la continuació natural cap a la mediterrània de la serra de la Safor, és també frontera natural entre les comarques de la Marina Alta al sud i la Safor al nord.
Farem una senzilla, agradable i entretinguda ruta circular que ens portarà a visitar les ruïnes del Castell del Rebollet. Començarem a caminar des del parc del Cementeri i ens encaminarem cap a la serra pel PR-CV 347 que ens portarà primer fins al cim de les Covatelles, aquest trajecte és una delícia, anirem en progressiva pujada envoltats per un fantàstic bosc de pins. Una vegada al cim de les Covatelles i després de gaudir de les fantàstiques vistes ens desviarem pel sender que ens baixarà per una altra frondosa pineda fins a la urbanització Tossal Gros. Dins de la mateixa urbanització trobarem el desviament del SL-CV 60, el qual ens portarà en molt poc temps fins a les ruïnes del castell del Rebollet. Des del castell i seguint el sender local arribarem al parc del Calvari i a les Muralles del Rafalí situades ja dins del poble. Des de les muralles i pels carrers del poble tornarem al punt d'inici.

La Font d'en Carròs - La Mola - Cim de les Covatelles - Castell de Rebollet - Parc del Calvari - Muralles de Rafalí - La Font d'en Carròs

La ruta de hui comença al Carrer Miguel Hernández

Aparcarem i de seguida tindrem el panell del PR-CV 347 que ens marcarà l'inici de la ruta de hui

Panell i inici de la ruta

Senyal del PR-CV 347

Ens dirigim cap amunt deixant a mà dreta el parc del cementeri, anirem per una carretera que va entre bancals de tarongers i oliveres

Camí del cementeri

Passarem de llarg el cementiri i el camí girarà a la dreta, caminarem per ell fins que ens topem de cara amb la tanca d'una caseta, a mà dreta tenim un senyal que ens marcarà el desviament per senda

Desviament a senda

A partir d'ací començarem a guanyar alçada molt progressivament. Primer caminarem al costat d'unes casetes de camp i en molt poc de temps passarem per una sèquia i començarem a caminar per un frondós i fantàstic bosc de pins que no abandonarem fins al cim de les Covatelles

Uns huit-cents metres després d'haver passat per la sèquia arribarem fins a l'encreuament de la Mola, és una enorme pedra amb forma de mola de molí

Aquesta pedra es pensa que va ser tallada en una zona pròxima a la seua localització actual. Es creu que el lloc, per les característiques dels materials litològics, la pedra tenia bones qualitats i era propícia per a tallar les pedres que després serien utilitzades ens els molins hidràulics. Aquesta roca en concret, durant el transport, es va trencar i va ser abandonada a on podem observar-la actualment

La Mola

Des d'ací també tindrem molt bones vistes cap al nord-est

La serra Grossa i el Mondúver

La línia costanera de la Safor

Una vegada vista la Mola seguirem cap amunt, al poc temps ens trobarem amb un senyal i el sender  anirà ascendint fins a un altre encreuament senyalitzat, són sendes que deriven cap a altres paratges, com el cim del Catí o a l'Estepar que no estan marcades. No ens preocuparem per les bifurcacions, en les dos està ben marcada l'opció del Cim de les Covatelles, que és el nostre pròxim objectiu. En tot aquest tram el sender és fantàstic, estarem envoltats per unes frondoses pinedes

Com hem dit, seguirem en direcció al cim de les Covatelles. Eixirem de les pinedes, per ací trobarem més vegetació arbustiva, el paisatge començarà a obrir-se i començarem a caminar per una senda més rocosa fins arribar al vèrtex geodèsic

El cim de les Covatelles

Al cim tenim un senyal que ens marca que estem a 358 metres, malgrat la seua escassa altitud tenim molt bones vistes. Tota la línia costanera al complet, des de Cullera fins al Montgó, la serra de Segària, el Circ de la Safor, el Mondúver, la serra Grossa, el Molló de la Creu...
Hui el dia està un poc ennuvolat i no ens permet gaudir de les vistes a la perfecció

Vos posem un parell de fotos d'un altre dia que vam pujar i feia un dia espectacular

La mediterrània, el Montgó i Segària

Des d'ací vorem tota la línia costanera al complet, des de Cullera fins al Montgó, la serra de Segària, el Circ de la Safor, el Mondúver, la serra Grossa, el Molló de la Creu, el Benicadell...
Si ja ens han sorprès i encantat les belles i frondoses pinedes per les quals estem caminant, les vistes són més que impressionants

El circ de la Safor, el Benicadell i la Cuta

El Mondúver, la serra Grossa i el Molló de la Creu

El litoral saforenc i al fons Cullera

Una vegada hem gaudit d'aquestes vistes tornarem cap al senyal que ens marca el Cim de les Covatelles, recte aniríem per on hem vingut, si anem cap a l'esquerra la senda ens portaria cap a l'assagador de les Covatelles i el tallafocs. Nosaltres anirem cap a la dreta, per on no tenim cap indicació, tindrem una senda molt ben definida amb fites de pedres

Per aquesta zona i gaudint de nou de les impressionants vistes anirem baixant per un altra pineda

La pineda d'aquest tram

La serra Grossa, el Mondúver i la Falconera

Finalment, aquest sender morirà en un encreuament de camins a on girarem a la dreta i de seguida ens apareixeran dos camins, seguirem per la pista de l'esquerra.
Transitarem per aquesta pista uns set-cents metres fins arribar a la urbanització Tossal Gros que és a on es troba el desviament del sender local SL-CV 60 el qual ens portarà fins al castell

Encreuament en el qual girarem a la dreta

Bifurcació en la qual seguirem per la pista de l'esquerra

Pista

El Montgó i Segària

La urbanització Tossal Gros

Una vegada en la urbanització començarem a baixar per les seues costeres asfaltades fins arribar a un encreuament en el qual girarem a l'esquerra

Encreuament de camins, ara cap a l'esquerra

Seguirem sense desviar-nos per aquest carrer uns huit-cents metres i girarem a la dreta per un carrer a on està situat un senyal de carrer sense eixida per a cotxes i un senyal que marca direcció cap a La Font. Transitarem per aquest carrer uns pocs metres i ens desviarem a l'esquerre, farem una xicoteta baixada i ens trobarem de cara amb el senyal del SL-CV 60

El Circ de la Safor i la Cuta des de la urbanització

Carrer en el qual girem a la dreta

Enllaç amb el SL-CV 60

Una vegada localitzat el senyal i ja amb el castell ben a la vista seguirem les marques blanques i verdes, primer per una costera pronunciada i després per un sender (un poc difuminat al principi) que apareix més avall al marge esquerre. Aquest sender ens conduirà fins a un camí al costat d'un parell de casetes i fins a un pal amb més senyals

El castell ben a la vista

Costera pronunciada

Sender i marques de SL

Camí del castell

Senyal del SL-CV 60

Ara ja només ens quedarà pujar una xicoteta costera per arribar al castell.
El castell de Rebollet consta d'un recinte d'uns 3,358 m2 de superfície i l'accés se situa a l'extrem oest, té una entrada en forma de colze

La Font d'en Carròs i el castell estigueren baix del domini islàmic fins que en 1239 va ser conquistada per Pere Ximen Carròs, almirall de l'Armada Catalana i Mallorquina. El Rei Jaume I en el 1240 va concedir el castell i les terres a En Carroç (en Carròs) qui el va fortificar i va construir una església en el recinte

El castell va ser ocupat i destruït en 1364 per les tropes castellanes del rei Pere en el transcurs de les guerres de la Unió. Recuperat pels aragonesos, fou reedificat per Berenguer de Vilaragut, en 1368. El desembre de 1598 un fort terratrèmol va assolar la zona, demolint bona part de les estructures de la fortalesa, la qual des d’aleshores va quedar totalment abandonada

El conjunt, format per dos recintes defensius, presenta també dos fases constructives diferents: una islàmica, de la qual queden poques restes localitzades sobretot en el recinte superior, i una altra cristiana que es correspondria amb les reformes efectuades després de la conquesta cristiana i les guerres amb Castella i que són les que millor han sobreviscut

L’entrada a la fortalesa és per una porta que s’obri a l’extrem oest. Adossada a trams de muralla fets de tapial, dels que s’han conservat 67 metres, s’alça la torre de l’homenatge, quadrangular i construïda a base de maçoneria i maó amb reforços de carreus a les cantonades. Aquesta torre sembla datar del segle XV, quan el castell tenia ja un caràcter residencial i tenia tres plantes i coberta de volta

Enganxat a l’interior de l’extrem nord de la muralla trobem un aljub que es cobria amb volta hui enderrocada. Al seu costat hi ha una torre que defensa un accés secundari.
Malgrat que el castell es troba actualment abandonat i en ruïnes, queden del mateix suficients estructures en peu que fan recomanable la seua visita

Les vistes des del castell, a la vista bona part de la Safor

Una vegada hem inspeccionat tota la zona del castell tornarem al senyal d'abans i ens desviarem a la dreta cap a Muralles del Rafalí - Parc del Calvari.
El nostre recorregut transcorrerà ara per una còmoda pista que ens portarà en molt poc temps fins a un dipòsit, el passarem de llarg i anirem durant un tram seguint les canonades fins a arribar a un camí asfaltat amb casetes, seguirem cap avall i en un tres i no res arribarem al parc del Calvari

Primer tram de pista seguint una sèquia

El dipòsit

Durant un tram seguirem la canonada

Tram de pista on el SL va cap a la dreta, nosaltres seguim recte

Arribant a la zona de casetes, anirem cap avall

El Calvari

El parc del Calvari, aquest parc és un lloc ideal per vindre a passar el dia o un matí amb el xiquets i recórrer el sender local SL-CV 60. Està dotat amb taules, merenderos i columpios, té de tot. Un bon lloc per a gaudir de la natura i caminar un poquet per la muntanya. Aquest també podria ser un bon punt per a iniciar la ruta que estem fent hui

Des del parc i en molt poc temps arribarem a les muralles del Rafali. El primer nucli de població de la Font d'en Carròs es va establir en la part més alta denominant-se El Rafalí

Aquest primer nucli de població va estar emmurallat per a la defensa dels seus habitants. Comprenia l'actual solar de l'església de sant Antoní màrtir i els carrers adjacents de la pujada del Crist de l'Empar, dels carrers de les delícies, de la Goleta, de St. Doménec, de St. Joan, del Regalessiar, del Rebollet i del Calvari

Posteriorment va tenir una extensió aproximada de 800 m lineals, existint hui en dia restes que ho justifiquen. En la seva part Est i Sud, queden uns 100 metres de llenç de mur, amb un traçat pertanyent al segle XIV i construïda a l'estil morisc. A més a més, hi ha indicis d'existència de dues torres. El conjunt fortificat del Portal Roig i el Rafalí forma una mena de fortí, amb un recinte poligonal dotat de torres i flancs en forma de serra, que permetien la defensa de l'entrada oriental de la vila, pel Portal Roig, així com el control i la vigilància dels dos camins que, des de l'orient, apleguen fins a les portes d'aquest singular lloc: el camí del Calvari, que uneix els assentaments del castell i vila de Rebollet amb el poble, i el camí del cementeri vell, que envolta pel sud el promontori on s'assenta la Font d'en Carròs

Des de les muralles i pels carrers del poble tornarem, en uns cinc minuts, al parc del cementeri, al cotxe i al final de la ruta de hui