La Marjal de Pego-Oliva

28/11/2018

Aquesta vegada ens desplacem fins al Parc Natural de la Marjal de Pego-Oliva, una zona humida situada entre València i Alacant, concretament entre els termes d'Oliva i Pego. Amb una extensió de 1.253 hectàrees aquesta marjal es troba al centre de la ferradura muntanyosa formada per les serres de Mostalla, Migdia i Segària. Les seues principals característiques són una gran biodiversitat i l'excel-lent qualitat de les aigües, així com la seua quantitat. Hi ha dos rius principals que recorren la marjal: el Bullent o Vedat, a la part nord, i el Racons o Molinell, en la sud. A més, trobem nombrosos afluents i brolladors, coneguts aquests últims a la zona amb el nom de ullals.
Anem a fer una molt senzilla ruta d'uns sis quilòmetres i mig apta per a tots els públics i molt recomanable per a realitzar amb xiquets.

L'itinerari

Font Salada - Parà de Sant Pere - Comportes Salinar - Blau del Calapatar - Muntanyeta Verda - Àrea recreativa - Riu Salinar - Comportes Salinar - Parà de Sant Pere - Font Salada

La ruta de hui comença en la Font Salada o Ullal del Burro, un naixement d'aigües a on, tant a l'hivern com a l'estiu podrem veure gent prenent el bany, ja que, les aigües mantenen la seua temperatura durant tot l'any. Les seues aigües han estat reconegudes tradicionalment com a beneficioses per  a les malalties dermatològiques

La Font Salada

Alguns dels habitants de la Font Salada

En aquest paratge també trobarem un xiringuito, és just pel camí per on ens hem de desviar

Haurem de seguir aquest camí  fins al final, a mà esquerra ens apareixerà un caminet que ens portarà fins a les comportes de la Parà de Sant Pere

És tracta d'un estret pont i d'unes comportes utilitzades per al conreu de l'arròs i que permeten regular el cabal de l'aigua del riu Bullent

La Parà de Sant Pere

El riu Bullent

En passar el pontet empalmarem amb una pista, anirem cap a la dreta seguint el curs del riu

Les aus es troben molt ben representades en aquest paratge, hi ha nombroses espècies a destacar: el gall de canyar, l'escabussonet, els agrons blau i roig, l'oroval, la rosseta, la camallonga o el fumarell de galta blanca.
Arribarem a un encreuament de pistes a on trobarem una casa a mà esquerra i un partidor a ma dreta,  tindrem bones vistes del Montgó i Segària en aquest encreuament. Un partidor és una estructura situada a les sèquies amb l'objecte de dividir el cabal en diverses parts per regar diferents zones. Els sistemes emprats per a obrir i tancar el pas de l'aigua poden ser comportes de fusta o metàl-liques, taps de ciment, draps o la mateixa terra

La serra de Segària

El Montgó

Partidor

Seguirem recte i més avant el camí és dividirà en dos, ara anirem per la dreta seguint el curs del riu

Les espècies vegetals més representatives que trobarem en el nostre itinerari són: el canyís, la boga, el jonc, el lliri groc, les llenties d'aigua, i les extenses praderies de vegetació submergida que entapissen gran part dels fons de canals i llacunes del parc natural, de gran valor ecològic

Canyís

Llenties d'aigua, canyís i joncs

En aquest tram anirem trobant moltes pesqueres, que ara, ens fan la funció de miradors. No serà fàcil poder observar algun animal, ja que, en escoltar qualsevol soroll passaran ràpidament d'un costat a l'altre del riu i s'amagaran entre el canyís i els joncs

Pesquera

El riu Bullent

Al fons la Muntanyeta Verda

En un tres i no res aquesta pista ens portarà a les comportes del Salinar, en aquest punt girarem cap a la dreta, aquesta comporta serveix per regular el cabal i l'aprofitament agrícola de l'aigua

Desembocadura del Salinar

En molt poc de temps arribarem al Blau del Calapatar. En aquestes aigües habita el Samaruc (Valencia hispánica), és un peixet que sols viu en els últims rius i marjals valencians amb bona qualitat de l'aigua i hàbitats apropiats. Està en perill d'extinció a causa de la destrucció de les zones humides per la rompuda de terres per a cultivar, l'abús de químics en la societat actual, l'extracció abusiva d'aigua dels aqüífers i l'alteració de les riberes i llits dels rius, tant el samaruc com altres espècies de flora i fauna aquàtica estan a punt de desaparèixer

Senyal al Blau del Calapatar

El Blau del Calapatar

Entre els peixos cal destacar, a part del samaruc ja nomenat, la presència de la rabosa de riu, l'agulla de riu, i la recent reintroducció amb èxit del punxoset, que estava extingit a la marjal. A causa de la qualitat de les aigües, es conserven espècies vegetals -i animals- extingides a quasi la totalitat del seu territori original.
També en aquest lloc, veiem a l'altra part del riu, les restes d'una casa de pedra que data, com a mínim, del 1610, quan el cronista Escolano la va citar en una de les seues obres

El riu Bullent en el Blau del Calapatar

El Blau del Calapatar

El Blau del Calapatar i la seua Xopera al fons

Després de gaudir d'aquest fantàstic racó continuarem amb la nostra excursió, abandonarem ara el riu Bullent i rodejarem la Muntanyeta Verda fins arribar a la carretera que ens donarà accés a ella

Aquesta nova pista alberga una excel-lent representació de la fauna, vegetació de baixa muntanya mediterrània i de bosc mediterrani.
Destaquen els ecotons, són les zones de transició entre la muntanya i la zona humida. Espais en els quals conviuen i interactuen espècies procedents de tots dos hàbitats: trobarem carrasques, garrofers, oliveres, pins, llentiscles, magraners, xicotetes plantes com l'espígol dentat, el romer, el ginestó valencià, la llengua de bou... tot açò barrejat amb les espècies vegetals més representatives de les marjals: el canyís, la boga i el jonc, una meravella

En uns sis-cents metres des del Blau del Calapatar arribarem a la carretera que dona accés a la Muntanyeta Verda, des d'ací dalt tindrem una bona perspectiva de tot el Parc Natural de la Marjal de Pego-Oliva, pujarem pel camí asfaltat fins al mirador que es situa a la part alta

Malgrat els seus escassos quaranta-nou metres d'altura se'ns presenten unes fantàstiques vistes de tot el parc natural, la Marjal va ser declarada parc natural, mitjançant la Llei 11/94, de 27 de desembre. A més, també està inclosa en el Conveni Ramsar (1971) de protecció mundial de zones humides, és zona d'especial protecció per a les aus (zona ZEPA) i també es troba dins de la Xarxa Natura 2000 de la Unió Europea

El Montgó, Segària i els conreus de l'arròs de la Marjal

El Montgó, Segària i els conreus de l'arròs de la Marjal amb zoom

El riu Bullent i el camí per on veníem

El riu Salinar

Tornarem baix i arribarem al costat del naixement del riu Salinar, les bogues delaten l'ullal que dóna lloc a aquest menut afluent del riu Bullent, ací també tindrem una bonica àrea recreativa, pot ser un bon moment per a esmorzar en aquest bell racó. La ruta que estem fent també podria haver començat ací, tenim una àrea habilitada per aparcar els cotxes

Àrea recreativa

La muntanyeta Verda i l'àrea recreativa

Seguirem recte i veurem un altre panell del parc, aquest panell ens marca la ruta roja que correspon amb el tram que estem fent ara, continuarem recte per darrere del panell

El sender transcorre ara paral-lel al riu, travessarem un pont de fusta que passa sobre un dels canals que condueix l'aigua cap als arrossars i arribarem a unes passarel-les de fusta

El Salinar

Un dels habitant del riu passant ràpidament d'un costat a un l'altre

En aquest punt tenim l'opció de desviar-nos seguint les passarel-les de fusta que voregen una xicoteta llacuna, són aquestes zones les preferides de les fotges i els ànecs reals per a descansar i alimentar-se en la Marjal

Després del recorregut per les passarel-les arribarem a un encreuament de pistes, girarem a l'esquerra i arribarem, de nou, a la comporta del Salinar, al punt on el Salinar s'uneix al Bullent

El riu Salinar

Ací se'ns presenten dos opcions, podem seguir recte i tornar per on hem vingut seguint les aigües del riu Bullent o girar cap a la dreta i tornar per una nova pista

Nosaltres decidim girar a la dreta i tornar per aquesta pista fins a un dels encreuaments de camins del principi

Pista de tornada

La serra de Segària des de la pista

Un saltamartí a la vora del camí

A partir d'ací ens quedarà un còmode passeig per arribar a la Font Salada passant una altra vegada per la Parà de Sant Pere.