El Carrascal de Parcent

27/10/2017

Aquesta vegada ens desplacem a la Marina, concretament a Parcent, poble que juntament amb Benigembla, Murla, Alcalalí, Xaló, Llíber, Senija i Benissa forma part de la Vall de Pop, una de les precioses valls de l'interior de la Marina. Anem a fer una ruta circular de poc més de catorze quilòmetres pel Carrascal de Parcent, serra que divideix d'est a oest a les Marines. Començarem al mateix poble de Parcent, passarem per la font de la Foia i ens endinsarem plenament en el Carrascal, des d'on anirem gaudint d'unes magnífiques vistes des de qualsevol dels seus miradors. En contuniu ascens, ja que, es tracta d’una ruta molt costeruda arribarem al Tossal de Polupi i a la caseta forestal, a partir d'aquest punt baixarem fins al Coll de Rates des d'on tornarem a Parcent per la magnífica senda del camí de la Pansa o de les Revoltes, un vell camí a trams empedrats que s'utilitzava en el segle XIX per a transportar la producció de pansa des de Tàrbena fins a Dénia.
A dia de hui hem pogut saber que la ruta està molt millor senyalitzada que quan la vam fer nosaltres, han afegit bastants pals de senyalització i algun que altre panell.

Parcent - Font de la Foia - Mirador de Parcent - Tossal Polupi - Antenes - Torre de vigilancia forestal - Coll de Rates - Mirador Coll de Rates - Camí de la Pansa - Pou d'Assagador - Parcent

Començarem la ruta al mateix poble de Parcent, nosaltres vam deixar el cotxe al carrer Dels Plans. Una vegada aparcats ens dirigirem per la CV-720 fins al carrer de l'Embut, moment en el qual ens desviem a la dreta, en aquest carrer és just on estan tots els contenidors que veiem a la primera foto, tindrem també marques de PR

Anirem per camí asfaltat el qual abandonarem prompte i començarem a caminar pel barranc de l'Alberca, literalment anirem pel barranc

Uns metres més endavant eixirem del barranc a mà esquerra i seguirem rectes fins arribar a la CV-715. En arribar a la carretera la creuarem i anirem entre camins de casetes, en tot aquest tram tindrem marques de PR, no té pèrdua

Finalment, després de pujar unes quantes bones costeres per asfalt arribarem a l'última caseta, la passarem i ens apareixerà la senda

Aquesta nova senda ens pujarà sense pausa i amb bones vistes fins arribar a una pista, moment en el qual girem a la dreta fins arribar a la font de la Foia

El Cavall Verd

Segària, Parcent i el Castell d'Aixa

La font de la Foia, situada al paratge del mateix nom, és un aqüífer natural que ha estat condicionat per la mà de l'home per al seu ús i aprofitament. Ací també veurem el primer senyal de la ruta de hui

El senyal només ens marca una direcció, així que sense pensar-ho molt ens encaminem cap a la caseta Forestal, tot i que, per arribar a ella encara ens queda un llarg camí

A partir d'ací començarem a pujar per senda pràcticament sense descans fins a arribar al tossal del Polupi, seran uns tres quilòmetres de bona pujada. Abans d'arribar al tossal passarem per la Cava de Neu i per un fantàstic mirador natural.
La senda, al principi, començarà a pujar amb ganes fins que passem per una espècie de pedrera i arribem al senyal de la Cava

No vam poder anar a veure-la, ja que, un cartell ens indicava que estava en manteniment i vam preferir respectar-ho

Seguint el nostre camí, des del senyal de la Cava seguirem en continu ascens, cada vegada amb millors vistes, fins arribar al mirador natural

Fantàstiques vistes, des del Cavall Verd fins al Montgó passant per Segària i tota la Vall de Pop, val la pena l'esforç

Després de gaudir de les vistes, com no podia ser d'una altra manera, continuarem en ascens. Aquesta serà la penúltima bona pujada de hui, ens espera un tram de pujada normal i un xicotet tram força costerut fins arribar a una fita de pedres on la senda es farà plana

Des d'ací dalt les vistes se'ns amplien encara més, apareix el Benicadell

En aquest punt caminarem un ratet per planet i pujarem al Tossal de Polupi, aquesta ja si que és l'última pujada de hui

Una vegada coronat aquest tossal les vistes són fantàstiques, ara tindrem davant dels nostres ulls al Puig Campana, Benidorm, la serra Gelada, Bèrnia, la serra del Ferrer, Aitana, la Xortà, la Serrella, el Benicadell...

En el tram que se'ns presenta ara estarem atents, ja que, és el més confús de la ruta, no tenim senda definida. Haurem d'anar buscant fites de pedres i marques de PR que ens portaran cap a la cresta

Quan passem l'arbre de la foto i un poc més endavant estarem atents a les parets de la roca, allí trobarem les marques del PR per a empalmar amb la senda

Una vegada arribem a la senda només ens quedarà seguir-la per tota la cresta fins arribar a unes antenes i començar a gaudir de les vistes als dos costats. La cresta no és complicada i la senda per la qual anem a transitar és molt evident, també tindrem marques de PR

Com hem comentat abans la cresta no és complicada, deixem ací unes quantes fotos d'aquest recorregut

Finalment, arribarem a les antenes

A partir d'ací iniciarem el descens cap a la caseta forestal de vigilància i passarem al costat d'un vèrtex geodèsic, en aquest cas pertany a la xarxa geodèsica de 4º ordre del País Valencià, per tant té un aspecte diferent dels que estem acostumats a veure en els cims

Una vegada a la caseta forestal ens trobem amb un senyal i amb una pista/carretereta asfaltada

Aquest serà el tram més monòton i avorrit de la ruta, seran uns tres quilòmetres per asfalt fins arribar al mirador del Coll de Rates

La baixada ens deixarà bones vistes de la serra del Ferrer, de la Marina Baixa i del Montgó

Una vegada arribem al Coll de Rates passarem pel restaurant i buscarem un desviament per senda, trobarem marques de PR al terra i una senyal de GR, el desviament està just després de la màquina de bike challenge

Al mirador del Coll de Rates trobarem un panell i un mirador de pedra on tindrem representat amb relleu tot el que veiem davant.
Des d'ací també tindrem unes magnifiques vistes de la Marina

Després de gaudir de les vistes anirem a mà dreta per a buscar la senda que ens tornarà a Parcent i als pocs metres ens trobarem amb un pal de senyalització

Tornarem a Parcent pel camí de la Pansa o de les Revoltes. Aquest vell camí comunicava Tàrbena amb Parcent i encara conserva importants trams empedrats. És conegut com a camí de la pansa perquè era el que s'utilitzava en el segle XIX per a transportar la producció de pansa des de Tàrbena fins a Dénia, on s'embarcava cap al Regne Unit
Aquest zigzaguejant sender ens deixarà bones vistes de la vall i quan arribem a la part baixa del mateix veurem els trams empedrats

El camí de la Pansa morirà entre bancals on veurem el senyal explicatiu del propi camí

Una vegada ací trencarem a l'esquerra i seguint les marca de PR i entre bancals arribarem al Pou d'Assagador

Les bassetes que es veuen al voltant del pou ens indiquen que s'ussava principalment per abeurar el ramat

Des del Pou, en un tres i no res arribarem de nou als carrers de Parcent, al cotxe i al final de la ruta de hui.