Aitana per la font de l'Arbre

05/11/2017

Aquesta vegada vos proposem una tranquil·la i preciosa ruta lineal d'aproximadament deu quilòmetres per la serra d'Aitana que ens portarà fins al punt més alt d'Alacant. Partint des de l'àrea recreativa de la font de l'Arbre i per una còmoda pista forestal, on tindrem la possibilitat de veure un parell de neveres, arribarem en suau ascens a l'escalonada font de la Forata. En aquest punt la pista donarà pas a la senda botànica, la qual ens portarà als peus del Passet de la Rabosa, un estret pas entre les parets de la roca que ens condueix a la vessant sud de la serra, passarem pel costat dels espectaculars avencs de Partagat i finalment arribarem al sostre d'Alacant. És una ruta molt recomanable, molt accessible i apta per a tots els públics.

Font de l'Arbre - Clot del Pas - Clot de la Forata - Font de Forata - Clot de la font Forata - Passet de la Rabosa - Cim accessible d'Aitana - Passet de la Rabosa - Font de la Forata - Clot de la Forata - Clot del Pas - Font de l'Arbre

Aparcarem el cotxe i començarem la nostra ruta en l'àrea recreativa de la font de l'Arbre, està situada en plena serra d'Aitana a tan sols cinc quilòmetres del cim. Per arribar vos recomanem anar per Confrides, es pot arribar des d'altres punts però les carreteres estan molt malament.
Encara que quan vam arribar nosaltres ja hi havien bastants cotxes aparcats no vam tindre problemes per a deixar el nostre

A l'àrea recreativa trobarem les típiques taules de fusta, una barbacoa i una font. És un bon lloc per a dinar després de pujar al cim d'Aitana

Ací mateix tindrem els primers senyals de la ruta. Seguirem els senyals en direcció Cim Aitana

Aquest primer tram de la ruta, uns tres quilòmetres i mig, serà un molt còmode i suau ascens per pista forestal amb molt bones vistes de la Serrella, la serra de Mariola i el Benicadell
Aquesta pista forestal és un plaer

La pista forestal

La Serrella i la Xortà

La serra de Mariola i la Serrella

També, més endavant, ens trobarem amb un parell de neveres: el Clot del Pas i el Clot de la Forata, en tota la serra d'Aitana hi han moltes més, el que ens fa entendre la importància que va tindre aquesta serra en el comerç de la neu
Sense desviar-nos de la pista principal les veurem, estan separades per una distància d'aproximadament un quilòmetre l'una de l'altra

El Clot del Pas

El Clot de la Forata

Als tres quilòmetres i mig des de la font de l'Arbre la pista morirà en la Font de Forata, però abans d'arribar a ella veurem un senyal, en aquest punt s'uneixen els camins de la senda que puja des Benifato amb la nostra

L'escalonada Font de Forata és una de les fonts més altes, si no la més alta d'Alacant. És un dels millors llocs de la serra per a parar i gaudir de l'entorn

La font de Forata i al fons la serra de Mariola i la Serrella

Un poc més avall de la font trobarem també una altra nevera: el Clot de la font de Forata

Ara seguirem les indicacions de Sender Botànic-Passet de la Rabosa i començarem a caminar per una còmoda senda que ens portarà directes als peus del Passet, aquesta senda ens anirà deixant fantàstiques vistes

El sender Botànic

La Penya Forata des del sender Botànic

Del Montgó a la serra de Bèrnia

Arribarem a una escalonada base rocosa per la qual hem de pujar per assolir el Passet de la Rabosa. Aquest serà un dels trams més complicats de la ruta de hui, una vegada dit això també direm que la pujada per ací és fàcil, simplement és que la resta de la ruta és més fàcil encara. Aixó si, sempre amb precaució

Finalment arribarem al pas, és, com el seu nom indica un estret pas entre les parets de la roca que ens condueix a la vessant sud de la serra, arribarem a l'altre costat sense cap dificultat

El Passet de la Rabosa

La Penya Forata des del Passet de la Rabosa

A l'altra banda de la serra seguirem les marques del PR i anirem paral·lels als impressionants avencs de Partagat, més avant farem cas omís al camí que puja cap a la penya Alta i seguirem a mà dreta per la senda que s'enfila cap al cim. Ací trobarem un senyal que ens marca dos camins, nosaltres ara hem d'anar pel que no està marcat, pel que va per darrere del senyal

En aquest punt és bon moment per aturar-se i observar amb tranquil·litat els espectaculars avencs de Partagat. Són grans fractures obertes que separen blocs de calcària de grans dimensions, tenen unes obertures màximes de quinze a vint metres i una profunditat de diverses desenes de metres.
Si voleu saber més sobre aquests avencs vos recomanem la lectura d'aquesta entrada del bloc Aventuras geológicas en el Cuaternario: Las Simas de Partagat: Demolition work in progress

Seguint el nostre camí en continu ascens i gaudint d'unes molt bones vistes arribarem sense pèrdua al cim accessible d'Aitana, el vèrtex geodèsic es troba dins de les instal·lacions militars i no podrem accedir a ell

Una fita de pedres ens marcarà el punt exacte

I com no podia ser d'una altra manera, des d'ací tindrem unes vistes privilegiades

La serra de Mariola, el Benicadell i la Serrella

La Serrella, la Xortà i al fons el Mondúver

La Xortà i el Montgó

Fantàstiques vistes també de Bèrnia, la Penya Alta, el Puig Campana, l'embassament de l'Amadòrio, el Cabeçó d'Or i de bona part de la costa alacantina

El Montgó, Bèrnia i la Penya Alta

El Puig Campana

L'embassament de l'Amadòrio, el Cabeçó d'Or i bona part de la costa alacantina

Després de gaudir d'aquestes espectaculars vistes només ens quedarà tornar pel mateix camí per on hem vingut fins arribar a la font de l'Arbre i al final de la ruta de hui.

1. ¡Hola, Ignacio! Una interesant i suau variant per pujar al cim d'Alacant. La deixem apuntada per si tornem (que tornarem) a pujar a Aitana.
    Salutacions.

1. Hola Emilio!! Ara veig el comentari, tenia el blog un poquet abandonat però ja anem ficant-lo al dia.
      És una ruta molt agradable i molt senzilla, es diafruta molt!!