La serra del Sit

15/10/2014

La serra del Sit és una serra del sud del País Valencià situada en el municipi de Petrer, en la comarca del Vinalopó Mitjà. Forma part del Paisatge Protegit Serra del Maigmó i Serra del Sit, constituït pel conjunt de serres del Maigmó, Sit, l'Argüenya, Castalla, Frare i Cavall. La serra és un gran massís que s'estén com una ferradura oberta, formant un conjunt compacte envoltat de crestes i alts tallats. Es divideix en dues zones, la Silla del Cid, situada al nord del conjunt i el Pic del Cid, situada a l'extrem sud del massís.
Anem a fer una bona ruta circular d'uns tretze quilòmetres i mig que ens permetrà coronar els seus dos cims i gaudir d'unes impressionants vistes.

Aparcament - Silla del Cid - Pic del Cid - Pou d'Aigua - Aparcament

La ruta de hui comença en una carretereta al costat d'una chabola forestal, podrem aparcar sense cap problema

Inici de la ruta

Seguirem aquest camí cap amunt i trobarem el senyal que ens marca l'inici de la pujada per senda

Desviament cap la senda

Seguint aquesta senda i les marques del PR-CV 36 començarem a caminar per una pineda. Bàsicament arribarem sense pèrdua fins a la Silla del Cid, anirem guanyant alçada ràpidament i començarem a tindre bones vistes de Petrer, Elda, i de bona part de la comarca.
La pujada és suau al principi i més costeruda conforme anem aplegant a la Silla

Pineda

Elda, Petrer, darrere la serra de la Umbría i més al fons la serra de les Salines

Aproximadament al quilòmetre i mig de pujada la senda començarà a fer uns ziga-zagues cada vegada més pronunciats, ens estarem aproximant a la Penya del Sol

Pujarem un poc més i la senda girarà a l'esquerra deixant bones vistes de la Penya del Sol i de l'interior, la veritat que impressiona. La Penya del Sol en realitat és una xicoteta serralada orientada d'oest a est i situada entre els 900 i 1.050 metres, formant alts tallats on tenim alguns abrics

La Penya del Sol

També veurem per primera vegada el nostre segon objectiu de hui, el pic del Cid, està en el punt més elevat de la lloma del fons de la foto. Es pot apreciar el mantell verd que cobreix l'interior de la serra i les línies que tracen els pins

La serra del Sit i al fons el pic del Cid

Seguirem amb la nostra ruta, la senda ara s'empinarà un poc més i anirem deixant la Penya del Sol a la nostra dreta, després de cinc o sis ziga-zagues arribarem a una espècie de mirador amb molt bones vistes

Ziga-zagues al sender

Elda, Petrer, la serra de la Umbría i la serra de les Salines

A partir d'ací ens quedarà una xicoteta pujada per arribar la Silla, les vistes ja comencen a canviar, per primera vegada veurem la Mediterrània. Una pila de fites que ens marca que estem a la Silla del Cid, estem a 1.152 metres

La Silla del Cid

Tindrem molt bones panoràmiques cap a l'est, les vistes són més que impressionant i el millor de tot es que ens acompanyaran tot el camí fins al pic del Cid.
El Despenyador, tota la serra del Maigmó, treu el cap un poc Aitana, la Penya del Migjorn i el Cabeço d'Or...

Del Despenyador al Maigmó

El punxegut Maigmó i al fons a la dreta el Cabeçó d'Or

La Mediterrània i el camí per on anirem

Després de les fotos i de gaudir l'increïble paisatge seguirem amb la nostra marxa. Seguint el PR començarem una bona i empinada baixada en ziga-zaga, en aquest tram la senda és prou pedregosa, baixarem amb compte

Senda de baixada

En arribar baix empalmarem amb una pista i anirem a l'esquerra, cada vegada tenim més a prop el pic del Cid, però encara ens queda un bon recorregut

Al fons el Pic del Cid

Un quilòmetre i mig després de la baixada ens apareixerà a mà dreta una senda, nosaltres anem per ella, encara que si seguim per la pista arribarem al mateix lloc. Tornarem a empalmar amb la mateixa pista un poc més endavant.
En aquest trajecte fins al pic del Cid la senda i la pista van en paral-lel fins al mateix cim i es creuen en un parell d'ocasions, nosaltres anirem sempre per senda que anirà pegada als tallats de la serra i ens deixarà unes fantàstiques panoràmiques

Desviament per senda

Enllaç amb la pista

Aquest tram de la ruta és una meravella, per les vistes a la nostra esquerra i perquè si mirem darrere veiem tota la Silla del Cid, es pot apreciar la senda per la qual hem baixat, per la qual hem anat i la Penya del Sol

Vistes cap a la Mediterrània

Vistes cap a la Silla del Cid

Per aquest tram anirem en alguns moments molt pegats als tallats de la serra, anem amb compte

Sender pegat al tallat

Ací tindrem una bona panoràmica de les anomenades "Mamas del Cid", crec que queda clar el perquè del nom

Les Mames del Cid

Seguint per la senda tornarem de nou a la pista i ja anirem veient la bona pujada final que ens espera fins al pic. Arribarem a un encreuament de camins i anirem cap a l'esquerra i cap amunt, haurem de superar un fort desnivell que ens farà suar un poquet

Encreuament cap al cim

L'ultima costera

Una vegada dalt i superada la costera només haurem d'anar buscant l'antena i ja ho tindrem fet

El vèrtex geodèsic el tindrem dalt d'una caseta, també tenim un senyal un poc més avall que ens marca on estem

El vèrtex geodèsic

Senyal del pic del Cid

Vistes impressionants. Quan la gent pregunta que perquè vaig a les muntanyes, la millor resposta seria portar-los ací dalt. Vistes de la serra de Crevillent, una perspectiva del Maigmó diferent a la que estem acostumats a veure, el Cabeçó d'Or, el Puig Campana, i fins i tot a la serra d'Aitana, bones vistes les comarques del sud

El Maigmó i el Cabeçó d'Or

El Cabeçó d'Or i Alacant

Alacant i la Mediterrània

Al fons la serra de Crevillent

Després de gaudir com uns xiquets de les vistes ens tocarà baixar. Tornarem per on hem vingut, fins a veure un poc abans de per on ens hem desviat cap a l'antena una senda

Desviament per senda, al fons la serra del Maigmó

Aquesta sender empalmarà directament amb la pista que hem abandonat abans d'ascendir fins al pic del Cid

Enllaç amb la pista

Seguirem la pista cap avall, més endavant passarem per una carretera asfaltada, seguim recte. Per aquesta pista tenim molt bones perspectives de la Penya del Sol i de la Cova de la Figuera

Encreuament amb la carretera

La Penya del Sol i la cova de la Figuera

Al voltant d'un quilòmetre després de l'encreuament amb la carretera asfaltada estarem atents a la nostra dreta, apareixerà una senda que si no ens fixem és fàcil passar-se-la

Desviament

La senda farà una bona baixada, no aplegarà al quilòmetre i mig, fins a una esplanada amb una torreta elèctrica

Esplanada amb la torreta elèctrica, Elda, Petrer i la serra de la Umbría

En aquest punt buscarem un sender a la nostra dreta que no està molt clar, com a referència tindrem una pintada al terra

Pintada al terra i sender

La senda va primer a l'esquerra però farà una ziga-zaga i baixarà cap a la dreta per arribar després de passar per un pou d'aigua i creuar per un xicotet barranc a una pista de terra

La Penya del Sol des del sender

Xicotet pou d'aigua

Pista

Seguirem pujant fins a trobar una cadena i girarem a la dreta. Pujarem un poc més i anirem per la primera pista que ens apareix a l'esquerra

Per ací sense desviar-nos i en un quilòmetre arribarem a una carretera asfaltada, una vegada allí anirem cap a l'esquerra i en aproximadament un altre quilòmetre arribarem al cotxe i al final de la ruta de hui