Serra de Mariola: Ermita de Sant Jaume, Font del Teular, Ermita de Santa Bàrbara, Cova de la Sarsa i Bassa del Canyaret

07/02/2019

Aquesta vegada ens desplacem a la Vall d'Albaida, concretament a Bocairent, un dels pobles amb més encant del País Valencià i un dels tresors de la comarca. Anem a fer una senzilla i fantàstica ruta d'uns deu quilòmetres per la serra de Mariola, un recorregut que ens permetrà conèixer alguns dels bells paratges d'aquesta serra: fonts, masies i ermites seran la nota predominant del nostre recorregut.
La serra de Mariola va ser declarada Parc Natural el 8 de gener de 2002 i compta amb una extensió de 17000 hectàrees, situades entre les comarques de la Vall d'Albaida, l'Alcoià i el Comtat incloent els municipis d'Agres, Alcoi, Alfafara, Banyeres de Mariola, Bocairent, Cocentaina i Muro.
Com podrem observar en la ruta de hui la serra de Mariola destaca per les abundants fonts, els nombrosos masos i una gran xarxa de camins que evidencien la intensa activitat d'aprofitament dels recursos, aquest aprofitament dels recursos naturals va donar lloc a l'aparició de molts diversos oficis, hui en dia molts d'ells desapareguts: nevaters, masovers, llenyaters, carboners, ramaders, o simples caminants, gent en definitiva què ha deixat i continua deixant la seua petjada en aquesta muntanya.
Es recomanable el GPS ja que no hi ha senyalització.

L'itinerari

Bocairent - Ermita de Sant Jaume - Font del Teular - Mas del Teularet - Ermita de Santa Bàrbara - Font del Pla - Mas del Mingol - Cova de la Sarsa - Bassa del Canyaret

La ruta de hui comença en Bocairent, concretament en l'antiga estació de tren i a on actualment està situat l'hotel l'Estació

Ací podrem aparcar els cotxes sense problemes

Inici de la ruta

Per aquesta estació passava el tren popularment conegut com el Xitxarra de la companyia de ferrocarrils de via estreta Ferrocarrils de Villena a Alcoi i Yecla (més coneguda com VAY).
El primer tram de la VAY es va inaugurar el 1884 entre Villena i Banyeres de Mariola i va arribar a Bocairent en 1885

Partint des de Villena el tren hauria d'arribar a Alcoi passant per Banyeres de Mariola, Bocairent Agres i Muro, però quan en 1909 es va ampliar la línia fins a Muro d'Alcoi s'enllaçava allí amb el Ferrocarril Alcoi-Gandia (conegut aquest com el tren dels anglesos) i mai va arribar a Alcoi sinó mitjançant transbord. Aquest tren va circular per última vegada per Bocairent el 30 de juny de 1969

Estació de Bocairent l'any 1960. Foto: J. Ibañez

Ací podeu veure una foto del 17 el dia del tancament de la línia a l'estació de Bocairent

Bocairent, 30-06-1969. Foto Antonio Castelló Botella

Començarem la nostra ruta de hui i nostre recorregut ens portarà al primer punt d'interès de la tuta de hui: el paratge de l'ermita de Sant Jaume. Ens dirigirem per l'únic camí que va cap amunt, tindrem un cartell que ens marcarà la direcció a seguir. Anirem en ascens per carretera entre bancals i casetes de camp

Desviament cap a l'ermita de Sant Jaume

Carretera entre casetes

Vistes de Bocairent durant l'ascens

Aproximadament un quilòmetre i tres-cents metres després d'haver abandonat l'estació veurem en una revolta una senda molt evident, per ací ens haurem de desviar després de visitar l'ermita.
El paratge de l'ermita està al final del camí asfaltat, anirem a visitar-la i tornarem a aquest punt per a començar a caminar per senda serra amunt

Desviament a senda

Camí cap a l'ermita entre casetes

Des de la revolta i en cinc minuts arribarem. L'entorn a on la trobem és de gran bellesa natural i cultural. Hi ha una font a on brolla aigua fresca de la serra, envoltada de pins i carrasques, a més de taules i banquets

L'ermita de Sant Jaume

La font de Sant Jaume

Curiosa taula

L'ermita va ser construïda al segle XVI, la seua façana de maçoneria té sobre la porta principal un retaule de taulellets amb la imatge del sant; està rematat per una espadanya amb campana i una creu de ferro. Es tracta d'una sola nau d'estil gòtic voltada en el seu exterior d'un banc corregut. L'ermita està consagrada al que va ser primer patró de Bocairent, Jaume el Major

Des de la part posterior tindrem molt bones vistes de Bocairent

Bocairent des de la part posterior de l'ermita

Després de gaudir d'aquest bonic paratge tornarem a la revolta d'abans i començarem a caminar serra amunt per senda paral-lels al bonic barranc de la Teula. Aquest bonic i frondós sender ens portarà en un còmode ascens fins a la font del Teular.
Bàsicament el tram que hem fet per carretera i aquest tram de sender són les úniques pujades de la ruta, a partir de la font el nostre caminar es converteix en un agradable i còmode passeig molt fàcil de transitar per alguns dels paratges més bonics de la serra

Sender cap a la font

Comencem a endinsar-nos pels boscos de pins

La font està situada entre l'alt de Sant Jaume i Benifarraig, en ella trobarem un vell llavador per on no para de discórrer l'aigua.
L'aigua d'aquesta font es canalitza barranc avall fins arribar al bonic paratge de la bassa de Canyaret o de la Teula

Al costat de la font, seguint en direcció nord-oest estan situades les ruïnes del Mas del Teularet, ens desviarem cap a l'esquerra per a visitar-les

Sender cap al mas

Bocairent des del sender

El mas del Teularet és una de les moltes masies de la serra, també trobarem un antic forn, on segons hem pogut llegir s'utilitzava per a coure rajoles i teules, no hem trobat molta més informació al respecte

El mas

L'interior derruït del mas

L'escala destruïda

El forn de teules

Una vegada vist el mas continuarem en direcció sud, passarem per una caseta blanca i arribarem a un encreuament en el qual anirem a la dreta per a girar ràpidament cap a l'esquerra per una senda que morirà en una altra pista. Aquest tram pot resultar un poc confús a causa de la falta de senyalització, recomanem utilitzar el GPS

Pista al costat del mas del Teularet

Caseta a la vora del camí

Encreuament amb pista, seguirem a la dreta

Encreuament amb senda, seguim a l'esquerra

Encreuament amb pista, seguim a l'esquerra

Seguirem per aquesta nova pista i passarem pel costat d'un parell més de casetes i uns tres-cents metres després ens desviarem a l'esquerra per una senda sense senyalitzar la qual ens portarà directes a la part posterior de l'ermita de Santa Bàrbara

Més casetes a la vora del camí

Pista i camps de conreu

Desviament a senda

Sender cap a l'ermita de Santa Bàrbara

L'ermita és de finals del segle XIX i principis del XX. Està adossada a una casa d'estil senyorial formada per una sola nau amb un porxet, la seua porta principal forma un arc de mig punt i sobre la teulada trobem una espadanya amb campana, típic de les ermites valencianes

La façana principal de l'ermita

Casa d'estil senyorial adossada a l'ermita

Antigament existia la tradició entre les masies pròximes de preservar un quadre-retaule anomenat la Divina Pastora, celebrant-se el dia de la imatge una festa en honor a la verge a la masia on havia estat el retaule. Aquest quadre-retaule ha estat robat de l'ermita fa poc de temps

L'ermita de Santa Bàrbara

El seus voltants ens faran gaudir de la seua impressionant bellesa natural, amb una font d'aigua cristal·lina acompanyada del xop centenari que la protegeix

L'entorn de la font i el xop

El tronc del xop centenari

El xop centenari

La font del Pla de Santa Bàrbara

A pocs metres del lloc, seguint el camí paral-lel a la sèquia en direcció sud ens trobarem amb un llavador al costat d'una bassa reconvertida en una àrea de recuperació d'amfibis, en aquest lloc les senyores de les masies dels voltants es reunien per a fer les seues tasques i xarrar dels seus temes quotidians

La bassa i àrea de recuperació d'amfibis

La bassa i el mas de la Fabriqueta

Antic llavador

Després de visitar la bassa tornarem a l'ermita de Santa Bàrbara i continuarem cap a la dreta seguint en aquest tram els passos del GR-330 i als quatre-cents metres ens desviarem a la dreta pel camí del mas del Mingolet.
Aquest bonic camí, rodejat de frondoses pinedes, ens portarà fins als voltants del mas del Mingolet, a on ens desviarem per senda fins arribar a l'abandonat mas del Mingol

Camps de conreu i al fons el mas de Tollos

Desviament al Mingolet

Camí del mas del Mingolet

Fantàstica pista entre pins

Desviament a la dreta

El mas del Mingolet

Des del mas del Mingolet i en molt poc de temps arribarem a les restes del mas del Mingol

Sender cap al mas del Mingol

El mas del Mingol

Pou d'aigua

Porta principal d'accés

Les restes derruïdes de la masia

La part posterior

En la part de dalt del mas trobarem un senyal del GR-330, una travessia lineal de 456,6 km dividida en 20 etapes que comença a Dénia i acaba en Orihuela a través de la qual podrem conèixer la província d'Alacant.
Nosaltres seguirem en direcció Banyeres de Mariola

Senyal del GR-330

Seguirem pel GR al voltant de sis-cents metres, moment en el qual ens desviarem a la dreta per a buscar el sender que ens aproparà a la cova de la Sarsa

Pista d'aquest tram de recorregut

Vistes de la Penya la Blasca de Banyeres des de la pista

Fantàstica pista que transcorre entre pins i carrasques

Desviament a la dreta

Per aquesta nova pista caminarem uns cent metres i ens desviarem a mà dreta per senda, aquest sender no està senyalitzat, però no és difícil de veure

Sender cap a la Cova de la Sarsa

El mas Borja des del sender

Al poc de temps, arribarem a un excel·lent mirador a on gaudirem d'unes de les millors vistes de tota la ruta

La Valleta d'Agres i el Benicadell

La Valleta d'Agres i al fons la Vall d'ALbaida

Després de gaudir de les vistes en aquest mirador natural continuarem cap avall i prestarem atenció, ens haurem de desviar per un sender que naix a mà dreta, i que després d'una empinada baixada ens portarà a la cova de la Sarsa. La cova es troba actualment tancada, encara que això no ha impedit que els quatre incívics de sempre pinten les seues parets.
Es tracta d'una gran cova laberíntica formada per moltes galeries

Boca d'entrada

Cova tancada temporalment

La cova de la Sarsa és un important jaciment, en ell s'han trobat nombroses restes que daten del Neolític. La cavitat va ser ocupada durant el primer Neolític per part d'un reduït grup de famílies. Arrel de diverses campanyes d'excavació s'han anat trobant una notable quantitat de gots cardials amb una ornamentació rica i diferent, exemples de diverses eines, objectes decoratius i restes humanes

L'interior de la cova

Una vegada visitada la cova pujarem de nou al sender i seguirem a mà dreta per una fantàstic bosquet de pins i carrasques. Creuarem el barranc de l'Alboret i arribarem a uns camps de cultiu, moment en el qual girarem a l'esquerra per un nou sender que va pegat a una tanca, en molt poc de temps arribarem a una carretera asfaltada

Fantàstica senda envoltada de pins i carrasques

Bocairent sempre a la vista

Creuant el barranc de l'Alboret

Zona de camps de conreu

Nou sender que morirà a la carretera

En arribar al camí asfaltat girarem a l'esquerra passant per una cadena i per la urbanització la Atalaya, un poc més amunt enllaçarem amb un altre sender que ens portarà cap a la bassa del Canyaret

La Atalaya

Xicotet tram de pista entre bancals

Sender cap a la bassa

En uns cinc-cents metres des de la Atalaya començarem a escoltar l'alegre discórrer de l'aigua, estarem arribant al bonic paratge de la bassa del Canyaret o de la Teula

Una vegada hem gaudit d'aquest idíl·lic paratge seguirem per l'aqüeducte que està situat al costat de la bassa. Aquest camí ens portarà per una sèquia a la carretera del principi de la ruta que ens ha pujat fins a l'ermita de Sant Jaume

L'aqüeducte de la bassa

Encreuament en el qual continuarem recte

Enllaç amb la carretera de l'ermita de Sant Jaume

Una vegada en la carretera girarem cap a la dreta i desfent el camí de pujada arribarem en aproximadament un quilòmetre a l'antiga estació de tren i al final de la fantàstica ruta de hui.

1. Hem fet bona part d,esta ruta i ens ha encantat!!! Tornarem per acabar,la!!!