La Foradà des d'Alcalà de la Jovada

25/11/2017

Aquesta vegada ens desplacem a la Vall d'Alcalà, concretament a Alcalà de la Jovada, poble situat en l'interior de la comarca de la Marina Alta. La història, el paisatge natural i la sensació de viatjar en el temps que envolta aquesta ruta la converteixen en imprescindible: restes dels despoblats moriscos, neveres i corrals ens fan ser conscients de tot el viscut en aquests paratges. Farem una ruta d'uns huit quilòmetres on visitarem el despoblat de l'Atzuvieta, la nevera de Baix i pujarem a l'emblemàtica Penya Foradà, una ruta senzilla i molt recomanable.

Alcalà de la Jovada - Despoblat de l'Atzuvieta - Corral de l'Urbà - Cova del Moro - Penya Foradà - Nevera de Baix - Alcalà de la Jovada

La ruta de hui comença en Alcalà de la Jovada. Aparcarem els cotxes a l'entrada del poble

Primer pegarem una volta pels carrers del poble, veurem l'ajuntament i la font del famós Mohammad Abu Abdallah Ben Hudzäil al Sähuir, més conegut com Al-Azraq, va ser un dels senyors mudèjars més famosos i importants del segle XIII

Segons podem llegir en un cartell va nàixer en aquest mateix poble entre 1218 i 1220 (encara que segons hem pogut saber més tard no està clar del tot on va nàixer).  Va ser l'autor de les tres revoltes mudèjars del sud del Regne de València i va morir l'any 1276 a Alcoi

Si passegem un poc més pel poble trobarem una altra font i el vell llavador municipal, construït en el 1928 i rehabilitat l'any 2005

Davant de la font tenim un bust d'Al-Azraq on podem llegir:
"Al-Azraq, visir i senyor musulmà dels llocs d'Alcalà fins 1276 quan eixí de nostra terra per tots temps sense que ja més no hi tornàs. Ara fa 708 anys. La Vall d'Alcalà. 1984"

Després de passejar pels carrers del poble començarem amb la nostra excursió.
Eixirem a la CV-712 i caminarem cap a la dreta per carretera uns tres-cents metres fins a desviar-nos a mà esquerra pel camí de l'Atzuvieta-A2, aquest camí ens portarà directament al despoblat de l'Atzuvieta

Des d'aquesta carretera ja podem observar a la llunyania un dels objectius del dia: la Foradà

El despoblat que visitarem a continuació és un dels millors conservat del País Valencià, conserva l'estructura de com va ser en un passat.
Ací vos deixem un vídeo que vam fer del despoblat, per a que vos feu una idea de com és

En aquesta imatge aèria del google maps podem veure com es troba hui en dia

Ací podem veure una representació de com era

La primera referència documental que tenim d'aquest despoblat data de 1356, però alguns materials indiquen una cronologia inicial anterior a la conquesta de Jaume I (1244). Just abans de l'expulsió en 1609 es calcula que vivien 17 famílies. Va ser ocupat pels repobladors cristians durant el segle XVII i abandonat definitivament al segle XVIII, passant les construccions a ser utilitzades com a corrals fins a èpoques relativament recents. En l'actualitat està declarat, al costat dels despoblats de la Roca, la Cairola i Benialí, com Bé d'Interès Cultural (BIC), amb la categoria de zones arqueològiques

Les cases tenen una estructura senzilla, de planta quadrangular, amb una habitació paral-lela a la façana principal i un pati que ocupa gran part de l'edifici. A vegades es construeix un altre habitacle al fons del pati o s'adossa, formant una "L" en un dels laterals. Els escassos departaments servirien per a dormir, com a taller, magatzem, cuina, etc...

La veritat que caminant entre aquest despoblat tens la sensació que el temps s'atura i comences a imaginar a tota aquella gent que va habitar aquestes terres, els imagines caminant pels carrers del poblat, fent les seues tasques del dia a dia, una sensació de tornar al passat, de viatjar en el temps

Després d'estar un bon ratet passejant pel despoblat i fent fotos continuem amb la nostra ruta.
Seguirem recte per on veníem i en el primer encreuament trencarem a mà dreta per a en uns dos-cents metres tornar a desviar-nos, però aquesta vegada a mà esquerra

Seguirem per esta nova pista sense fer cas a dos desviaments que ens apareixen a mà dreta i passarem al costat d'un corral en ruïnes

A les nostres esquenes Alcalà de la Jovada i al fons la Serrella

Als pocs metres de passar pel corral la pista es divideix en dos, nosaltres vam optar per anar a la dreta, encara que si haguérem anat a l'esquerra també hauríem arribat a la Foradà

Aquesta pista ens portarà a l'encreuament de camins amb el corral de l'Urbà i el corral de Vicent el Salauero. Des d'ací ja veurem en tot el seu esplendor a la Penya Foradà

La Foradà i un immens mantell d'abancalaments des de la pista forestal

El corral de Vicent el Salauero

El corral de l'Urbà

La Penya Foradà des del corral de l'Urbà

Ens desviarem per a visitar els corrals i després tornarem a l'encreuament per tal de continuar recte

Des d'aquest encreuament ja podem albirar els nostre següent objectiu: la Cova del Moro o corral de la Cova Obrada, seguirem recte i ja amb la cova a la vista ens desviarem cap a la dreta per a visitar-la.
És tracta d'un abric natural que va ser tapiat amb un mur d'obra per a aprofitar-lo com corral.
Pose unes fotos del corral corresponents a una altra ruta que vam fer un altre dia per ací, ja que, no recorde per quin motiu en la ruta de hui no li vaig fer fotos al corral

Entrarem al seu interior per observar a través de la paret, on veurem una xicoteta finestra, les boníssimes vistes que tindrem de la Penya Foradà

Ara anirem a visitar la Penya, eixirem del corral i seguint el sender ben marcat passarem per la bifurcació de la senda que puja des de la Vall de Gallinera i per un xicotet casup, en un tres i no res, arribarem a la seua base. Pujarem per un sender que després d'un parell de ziga-zagues ens deixarà baix de la Penya Foradà

Fantàstiques vistes d'Alcalà de la Jovada, Beniaia i al fons la majestuosa Serrella des de la Foradà

I com sempre que hem pujat ací les vistes són impressionants, per moltes vegades que vinguem no ens cansem. Tota la Vall de Gallinera davant dels nostres ulls i el Benicadell

Per a tornar a Alcalà de la Jovada baixarem de la Penya i en el primer desviament girarem a la dreta per una costerota

Al arribar baix seguirem a mà dreta per un sender deixant a la nostra esquerra la pista que va fins al corral de l'Urbà

En uns quatre-cents metres tornarem a passar per l'encreuament pel qual ens hem desviat per a visitar els dos corrals, seguirem cap a la dreta i cap amunt

Ara ens toca desfer el camí d'anada fins a arribar a un dels encreuaments que hem passat després de visitar el despoblat de l'Atzuvieta.
En set-cents metres arribarem al citat encreuament, si girem a la dreta tornarem al despoblat. Però ara nosaltres volem anar a visitar la Nevera de Baix, així que anem a l'esquerra

La pista passarà pel llit del riu i seguirà per una pineda fins a eixir a carretera

Finalment, arribarem a l'àrea recreativa de la nevera de Baix on trobem unes taules i bancs per a descansar o esmorzar o dinar...

Seguim la direcció que ens marca el cartell i per una pista asfaltada arribarem de seguida a la nevera.
Està localitzada a una altitud de 635 metres sobre el nivell de la mar. Es tracta d'una planta circular de 9'5 metres de diàmetre excavada en la roca natural del terreny. Molt ben conservada, feta en maçoneria i travada amb morter de calç. Té tres entrades a distintes altures

En un dels laterals s'obri un túnel que permet accedir a l'entrada inferior. L'altura del nivell de la porta es de 10 metres

Els murs tenen un grossor de quasi un metre. La capacitat de neu que podia emmagatzemar era de 700 metres cúbics i la seua datació es de principis del segle XVIII

Des de la mateixa nevera naix un sender que connecta amb la pista que ens portarà de tornada al poble

En un còmode passeig de menys d'un quilòmetre arribarem a Alcalà de la Jovada, al cotxe i al final de la ruta de hui.