La Creueta del Toro i l'alt del Mirador

31/03/2017

Aquesta vegada ens desplacem a Simat, poble de la Safor que juntament amb Benifairó, Barx i Tavernes és un dels quatre pobles que integren la Valldigna, una vall i comarca natural envoltada per muntanyes i oberta a la mar Mediterrània. Simat de la Valldigna està situat als peus de la muntanya del Toro, convertint-se en punt de partida de nombroses rutes que ens permetran descobrir els meravellosos paisatges que envolten a la població.
Partint del mateix poble farem una fantàstica ruta circular d'uns onze quilòmetres on visitarem l'avenc del Toro i gaudirem d'unes de les millors vistes de la Valldigna, del Mondúver, de la serra del Buixcarró i de la serra de Corbera des de la Creueta del Toro i des de l'alt del Mirador. També passarem pel Pou del Tio Pasqualo i pel forn de calç del barranc de les Cases, restaurats per l'ajuntament de Simat de la Valldigna i el GMValldigna. Una ruta que no vos podeu perdre per l'interior de la Safor.

Simat de la Valldigna - Avenc del Toro - La creueta del Toro - Alt del Mirador - Pouet del Tio Pasqualo - Forn de calç - Simat de la Valldigna

Aparcarem al mateix poble de Simat, concretament al carrer Calvari. Res més aparcar buscarem un camí de terra que està al costat del calvari, haurem d'anar pel de la dreta del tot, per l'esplanada. Deixarem un bloc de vivendes i cases a mà dreta i trobarem la senda

De seguida veurem el primer senyal de la ruta de hui, nosaltres anirem cap a la dreta buscant primer l'avenc del Toro, després la Creueta del Toro i finalment l'alt del Mirador.
La pujada per ací ens farà suar un poquet, pujarem per l'anomenada Senda del Toro, ens porta en constant i dura pujada fins a l'encreuament de l'avenc del Toro.
Arribarà un punt i durant un xicotet tram en el qual la senda té un fort pendent, va quasi en vertical, ens ho prendrem amb calma i cap amunt

En els primer metres la senda pujarà més suaument i ja ens anirà deixant bones vistes de la Valldigna

Arribarà un moment que durant uns metres la senda es farà plana i trencarà abruptament a la dreta, aquest és el tram més dur de la ruta, com hem comentat pujarem pràcticament en vertical

Haurem de fer alguna "mini trepadeta" però sense més problemes arribem dalt

Sense parar de pujar arribarem a l'encreuament de la senda que ve de la carretera de Barxeta a Simat, girarem a ma esquerra

A partir d'ací la senda seguirà pujant però ara en ziga-zagues fins a la sima del Toro, ens tindrem que desviar uns metres

Tornem al sender principal i en un parell de ziga-zagues més estarem al pla del Toro. A mà esquerra està l'encreuament, ben senyalitzat, que ens porta en uns deu-quinze minuts a la Creueta del Toro, el camí és d'anada i tornada. Val la pena desviar-se, tindrem unes vistes fantàstiques de la Valldigna, la serra de Corbera i el Mondúver

La serra de Corbera i el Mondúver

Desfem els nostres passos i tornem a l'encreuament anterior per continuar amb la nostra ruta. Ara caminarem pel pla del Toro aproximadament un quilòmetres fins arribar al següent desviament

La serra de Corbera des del pla del Toro

El pla del Toro

Finalment, arribarem a l'encreuament de l'alt del Mirador, el viatge és d'anada i tornada, en total seran uns quaranta minuts entre anar i tornar i el camí no presenta cap dificultat

Des dels seus modests 590 metres l'alt del Mirador ens regala unes de les millors vistes de l'interior de la Safor: Barx i la vall en la qual està enclavat el poble, situat entre les serres del Buixcarró i el massís del Mondúver, la Penyalba, el Mondúver, la Valldigna, la serra de Corbera, la Mediterrània...

El vèrtex geodèsic de l'alt del Mirador

Barx, l'Aldaia i el Mondúver

El port de Simat i el Mondúver

La Valldigna

La serra de Corbera

La serra de Corbera i la Valldigna

De nou tornarem al camí principal i a l'encreuament anterior, anirem cap al Pouet del tio Pasqualo, reparat al 2016 pels membres del Voluntariat Ambiental de GMValldigna.
El Pouet està construït amb la tècnica mil·lenària de la pedra en sec i estava tot cobert per evitar l'evaporació i que l'aigua es fera de mal bé

A uns tres-cents metres del pou ens desviarem a l'esquerra per començar la baixada cap a Simat

Ens desviem pel barranc del Clot de Suros,  ja dins del terme municipal de Barx, per aquest barranc baixarem en poc més d'un quilòmetre fins a una pista i un camí asfaltat

Barx, la Penyalba, el Mondúver i la serra del Buixcarró des del barranc del Clot de Suros

Trencarem a l'esquerra i al poc de temps abandonarem el camí asfaltat deixant a mà dreta una granja i ens toparem amb un altre senyal, nosaltres anem en direcció Simat - Ruta dels forns de calç

Un poc més endavant d'aquesta última senyal estarem atents, la pista per la qual anem segueix recte i nosaltres ens haurem de desviar a l'esquerra per una nova senda, prestem atenció a les marques del PR

Aquesta nova senda ens conduirà en pocs metres al barranc de les Cases i a la ruta dels forns de calç. Segons hem pogut llegir a la pàgina web del GMValldigna aquest barranc és un dels més importants de la comarca de la Valldigna pel que fa als forns de calç. Hi ha censats set, fet que ens dóna a entendre la importància d’aquests elements en l’àmbit econòmic de la zona, ja que el comerç de la calç era, sens dubte, un dels més importants durant el segle passat

El primer tram del barranc baixarà en ziga-zagues entre pedres i matolls amb bones vistes de la Valldigna i del monestir de Santa Maria de Valldigna

Del barranc eixirem pel costat esquerre, quan guanyem un poc d'altura ens trobarem amb un senyal, ací tenim dos opcions: girar a l'esquerra i tornar a Simat passant per la cova de Patricio o continuar recte i tornar a Simat pel camí del Brolls.  La primera opció, la de passar per la cova, és entre quilòmetre o quilòmetre i mig més llarga. Nosaltres decidim seguir recte i tornar a Simat pel camí del Broll passant per un forn de calç

En un tres i no res veurem el forn de calç, restaurat per l'ajuntament de Simat de la Valldigna amb la col·laboració del GMValldigna al 2015. La veritat que dels set forns de calç que hem llegit que hi ha al barranc de les Cases només hem vist aquest, també direm que no ens hem fixat molt perquè no ho sabíem, suposem que els altres estaran més amagats, coberts per la malesa o en ruïnes.

Després de visitar el forn la senda mor en un camí de terra, seguirem uns quatre-cents metres entre bancals i arribarem a un camí asfaltat

En aquest encreuament girarem a l'esquerra i arribarem en poc de temps a Simat, al cotxe i al final de la ruta de hui.