Circular a la serra de Bèrnia

08/03/2017

Aquesta vegada ens desplacem a la Marina Alta on anem a fer una ruta circular per una de les serres amb un dels perfils més espectaculars del País Valencià, la serra de Bèrnia. Aquesta serra, frontera natural entre les comarques de la Marina Baixa i Marina Alta, ens oferirà unes impressionants vistes des dels seus dos vessants. Farem una ruta, sense arribar a pujar al cim, d'uns huit quilòmetres i mig que no ens deixaran indiferents. Començarem a les cases de Bèrnia, passarem per la font de Bèrnia fins arribar al principal atractiu de la ruta: el forat de Bèrnia, sens dubte, un dels llocs més espectaculars del nostre territori, del forat anirem al fort caminant per tota la vessant sud per a baixar de nou a les Cases de Bèrnia.

Cases de Bèrnia - Font de Bèrnia - Forat de Bèrnia - Pintures rupestres - Fort de Bèrnia - Cases de Bèrnia

Començarem la ruta a les Cases de Bèrnia. Ací podem deixar el cotxe sense problemes. De serguida veurem uns senyals i uns panells

Aparcament

La cresta de Bèrnia des de l'aparcament

Els panells ens marquen dos itineraris, a nosaltres ens interessa el de l'esquerra, encara que no el farem tot, ja que, ens estan marcant l'inici de la ruta des d'Altea la Vella

Panell de la ruta

Senyals de la ruta

Després de pegar una ullada ens dirigim a l'esquerra, cap al Forat i cap a la font de Bèrnia. Fins arribar a la font anirem per una còmoda pista sense pèrdua ni complicacions, aquesta pista ens anirà deixant unes fantàstiques vistes de les parets rocoses de la serra i vistes de la Marina Alta

Pista cap a la font

La cresta de Bèrnia

El Cau, el Puig de la Llorença i el Cap d'Or des de la pista

En aproximadament un quilòmetre arribarem a la font de Bèrnia, brolla aigua d'una peculiar aixeta que no és més que una botella d'aigua

El paratge de la font de Bèrnia

La font de Bèrnia

També trobarem un panell i senyals, encara que no ens marquen directament el camí cap al forat haurem de seguir les indicacions de Fort de Bèrnia pel Forat i Pintures rupestres, començarem la pujada per unes escales

Senyals i escales

A partir d'ací comença la part més dura de tota la ruta on bàsicament salvarem tot el desnivell de la mateixa, la senda ens anirà apropant cada vegada més a les parets de la serra. Deixem ací unes quantes foto de com és la pujada, la senda està marcada amb PR

Una de pedreres que creuarem en Bèrnia

Durant la pujada passarem per un sester, simplement és una cova adaptats amb xicotetes murs i plataformes, eren usats per a guardar el ramat. A diferència dels corrals, els sesters eren emprats en estiu per a protegir els animals del sol durant les hores centrals del dia; i per a deixar-hi els animals massa joves per a eixir a pasturar. L'abundància de sesters i corrals et farà pensar en la importància que tenia la ramaderia per a alimentar una població massa nombrosa. En un lloc tan muntanyós, els animals permetien aprofitar les zones més escarpades que no eren aptes per a l'agricultura, i produïen adobs indispensables per a fertilitzar aquestes terres tan pobres

Sester

Finalment, no sense haver suat un poquet, arribarem al Forat de Bèrnia

El Montgó, el Puig de la Llorença i el Cap d'Or des del Forat

La serra del Ferrer des del Forat

Al principi hem d'entrar acatxats i conforme avancem anirà el Forat guanyant amplitud.
El Forat és el principal atractiu d'aquesta ruta, és simplement una meravella, tot senderista ha de passar com a mínim una vegada en la vida per ací

El Forat de Bèrnia

Al principi ens haurem d'ajupir

Eixint a l'altra part de la serra

És un espectacle impressionant, sobren les paraules i/o comentaris, a la vista bona part de la Marina Baixa

La serra Gelada

El Puig Campana

La Marina baixa

La cara sud del Forat

Després de gaudir d'aquest espectacle paisatgístic seguirem el sender cap a la dreta i al poc de temps ens apareixerà el desviament cap a les pintures rupestres, el camí és d'anada i tornada

Un vegada visitades les pintures seguirem pel mateix sender pel qual veníem. A partir d'ací la ruta és un continu de pedreres (només les creuarem) i algunes pujades i baixades poc pronunciades, és una meravella de camí que ens permet observar quasi pegats a les seues parets l'espectacularitat i el fascinant perfil que té aquesta serra
El sender no té pèrdua i està molt ben marcat, deixarem ací unes quantes fotos del recorregut fins al fort

Durant aquest trajecte ens trobarem amb una sèrie de panells explicatius de les activitats que es desenvolupaven en Bèrnia, val la pena parar i llegir-los

Un dels panells que ens trobarem a la ruta

També ens trobarem, a falta d'un quilòmetre per al fort, amb el desviament que baixa cap a la font del Garroferet, nosaltres no ens desviem i seguim cap al fort

Encreuament amb la font del Garroferet

En aproximadament dos quilòmetres i mig després de visitar les pintures arribarem a un altre dels principals atractius d'aquesta ruta, el fort de Bèrnia

El fort va ser construït l'any 1562 per ordre de Felip II. És un dels millors exponents de l'arquitectura militar renaixentista i fou dissenyat per famós enginyer reial italià Giovanni Battista Antonelli, el qual va dissenyar la construcció del pantà de Tibi, un dels més antics d'Europa

L'objectiu del fort era defensar les poblacions costaneres dels constants atacs i saqueigs de les embarcacions otomanes pirates.
Aquest estratègic emplaçament estava massa lluny de la costa i impossibilitava una resposta ràpida.
quest problemes i possiblement alguns més van provocar que en cinquanta anys després que Felip III ordenés el seu abandonament i demolició per a evitar que pogués ser ocupat

La construcció de la fortalesa li corria molta pressa a Felip II i, tot i que tingueren alguns entrebancs, fou acabada en un temps rècord; van començar a meitat d'Abril i varen acabar el 27 d'Agost del mateix any

Plànols del Fort de Bèrnia s.XVI. Conservats en l'Arxiu General de Simanques

En aquest punt del camí o just abans d'arribar al fort trobem el desviament cap al cim de Bèrnia, nosaltres hui no pujarem fins allí, seguirem recte per a començar a baixar.
En passar el fort ens trobarem amb un panell-mirador i amb un encreuament de camins, aquest encreuament ens dóna la possibilitat de baixar cap a les Fonts de l'Algar.
Si voleu saber més informació sobre el fort vos recomanem llegir aquesta pàgina: Les Argilagues també floreixen.

Encreuament cap a les Fonts de l'Algar

Des d'aquest mirador, com des de tota aquesta vessant de la serra, tindrem unes vistes fantàstiques

Puig Campana, Ponoig, el Cabal, el Penyó Roc, el Mulero i el cim d'Aitana

La serra Gelada i la Marina Baixa

Seguint el sender cap a les Cases de Bèrnia començarem a canviar de vessant i de vistes

Vistes cap a l'interior, destaca la Penya Alta de la Xortà i Tàrbena

Per aquest sender vorem les seqüeles de l'incendi de l'any passat que va arribar fins ací dalt, declarat a Bolulla i que es va estendre als termes de Tàrbena i Callosa d'en Sarrià,va devorar unes 600 hectàrees

Sender de baixada

En un tres i no res canviarem aquesta senda per pista, de nou amb vistes de la Marina Alta

La serra del Ferrer

El Montgó, el Cau i el Puig de la Llorença

La cresta de Bèrnia

Pista cap a les Cases de Bèrnia

Aquesta nova pista ens portarà en poc més de quilòmetre i mig a les Cases de Bèrnia, al cotxe i al final de la ruta de hui.

1. Muy interesante esta como otras que he visto en el blog, pero observo que no indicais el tiempo de duración de la ruta, solo los kilómetros. Gracias.

1. Buenas caravaca, gràcies per comentar.
      Només pose els quilòmetres perquè crec que el temps és una cosa que depèn molt de cada persona, però si, ho podria posar per a que la gent es fes una idea. De tota manera, en les últimes rutes que estic fent les estic gravant en Wikiloc amb el temps total, allí ho pots vore.