La font de la Mata

18/09/2016

Aquesta vegada ens desplacem a Gata de Gorgos on farem una molt bonica i entretinguda ruta circular d'uns set quilòmetres i mig per la serra de Seldetes, apta per a tots els públics. Començarem i acabarem al mateix poble de Gata de Gorgos on visitarem la Casa del Xaparrundos i el seu aljub, és tracta d'un antic mas del segle XIX on es feia la pansa, passarem per la Font de la Mata, un paratge singular amb una curiosa font i un llentiscle enorme d'entre 600 i 800 anys, gaudirem d'unes fantàstiques vistes de la Marina i tornarem al punt de partida per l'assagador, un assagador perfectament delimitat per marges de pedra que ens indicarà nítidament el rumb.

Gata de Gorgos - Font de la Mata - Casa dels Xaparrundos - Gata de Gorgos

Comencem aquesta ruta al mateix poble de Gata de Gorgos

Nosaltres vam aparcar al carrer Sant Josep, aparcar on comença oficialment la ruta i on està el panell és impossible, es podria intentar pels voltants de la Plaça de l'Església però quan vam anar nosaltres estava tot ocupat

Anirem cap a la dreta pel primer carrer i passarem per un pont, de seguida girarem a mà esquerra fins arribar al llit del riu Xaló-Gorgos on trobarem el panell de la ruta

Realitzarem una part de la ruta en roig que ens marca el panell, des d'ací arribarem al bonic paratge de la Font de la Mata i a la Casa dels Xaparrundos per a baixar amb unes excel-lents vistes del Montgó i del cap de Sant Antoni per un antic assagador

Comencem la marxa i continuarem per aquest camí pegat al riu com bé marca el senyal passant al costat del cartell de les Penyes Roges, són vies d'escalada, nosaltres seguim recte

Un poquet més amunt anirem trobant una sèrie de miradors amb banquets, des d'ací tindrem molt bones vistes de Gata amb el Montgó i el riu Gorgos

Gata de Gorgos i el Montgó

Al final d'aquest passeig arribarem a un encreuament, anem cap a l'esquerra i quasi de seguida girem a la dreta, per ací és per on tornarem quan baixem per l'assagador després de visitar la font de la Mata

Seguint les marques del PR i en aproximadament un quilòmetre de camí, entre bancals i casetes, arribarem a la llera seca del riu

Creuarem a l'altra banda i començarem a caminar per senda

Aquesta nova i bonica senda ens portarà en poc més de quilòmetre i mig a un encreuament de camins marcat amb un senyal. A les nostres esquenes tindrem bones vistes del Montgó mentre la senda ascendeix suaument. Passarem per tres encreuaments on seguirem les marques del PR, està molt ben marcat, al primer i tercer encreuament seguirem recte, al segon girarem a l'esquerra després d'una xicoteta baixada

Arribats a l'encreuament amb senyal ens desviem a la dreta per a gaudir del paratge de la font de la Mata

El signe més representatiu i que dóna nom a aquest paratge, són els dos exemplars de mata (Pistacia lentiscus) que naixen entre les roques de dalt de la font. Es tracta de dos arbres monumentals de dimensions gegantines, i que possiblement són les mates més velles i espectaculars de tota la Península Ibèrica, entre 600 i 800 anys.
Aquest exemplar ha desenvolupat un creixement en dos peus, vertical i horitzontal
El peu de creixement vertical presenta a l'altura d'1,13 metres un perímetre de soca de 2,75m i una altura de 5,5m amb un diàmetre de copa de 9 metres. El peu de creixement horitzontal presenta un longitud del tronc de 3 metres un perímetre de soca de 2m i un diàmetre de copa de 6 metres

Aquest paratge va ser condicionat com àrea recreativa, ja que és molt normal que la gent del poble i dels voltants vaja a menjar-se la mona de Pasqua en aquest lloc. Trobarem una font de pedra, un pou que van construir els àrabs per aprofitar l'aigua per al camp. La font té sis graons de pedra per a poder baixar a recollir l'aigua

Ara tornem a l'encreuament d'abans per a visitar la Casa dels Xaparrundos i el seu aljub, és tracta d'un antic mas del segle XIX on es feia la pansa, el trobarem en un estat ruïnós

A part de la Casa, ací tindrem un senyal i unes fantàstiques vistes del Montgó, ens acompanyarà tot el que queda de ruta

El senyal ens marca cap a la dreta la pujada a l'alt dels Serrellars, si es té l'oportunitat recomanem enèrgicament pujar, ací teniu la ruta completa que puja fins al cim: l'Alt dels Serrellars
Nosaltres seguirem recte pel camí que no està marcat pel senyal

Aquest camí empalmarà un poc més avall amb una carretera asfaltada

Als cinc-cents metres aproximadament ens desviem a l'esquerra i en poc de temps ens veurem enmig de l'assagador, els marges de pedra seca a esquerra i dreta que ens acompanyaran un bon tram, camins de pedres per on passaven els ramats d'ovelles

Passarem per un parell de casetes i ja estarem de ple caminant per l'assagador, està perfectament delimitat per marges de pedra que ens indicarà nítidament el rumb a seguir, el seguirem bàsicament fins a retornar al poble

Si mirem a les nostres esquenes podrem apreciar el mantell verd que cobreix aquesta bonica i modesta serra, la serra de les Seldetes

L'alt dels Serrellars

La Casa dels Xaparrundos

Aplegarem a una caseta en ruïnes on haurem de decidir si anem a la dreta o a l'esquerra, nosaltres triem el camí de l'esquerra. Si anàrem per la dreta més endavant podríem empalmar amb la senda que seguirem nosaltres o podríem acabar a la carretera que hem trepitjat abans

Per aquest camí i sense desviar-se arribarem al llit del riu Gorgos, amb unes vistes espectaculars del vell Montgó, el cap de Sant Antoni i la Mediterrània

El Montgó, el cap de Sant Antoni i la Mediterrània

En un quilòmetre i mig de baixada arribem al riu

Creuarem el riu, pujarem un poc i arribarem al desviament del principi i al poble

Ara només ens queda desfer aquest tram de camí per arribar al cotxe i al final de la ruta de hui.

La ruta a Wikiloc

1. ¡Hola Ignacio! Interesant ruta que té suficients al.licients per animar-se i repetir-la. el que més m'ha agradat han estat le vistes del Montgó.
    Una abraçada.

1. Hola Emilio; la veritat que si, d'aquesta ruta ja vam fer una versió més llarga i vam decidir a tornar. Lo millor de la ruta són les vistes del Montgó, sens dubte, i el mateix paratge de la Font de la Mata, recomanable per a fer una passejada per la Marina.