El Penyó de Vallada

02/09/2017

Aquesta vegada ens desplacem a la Costera, concretament a Vallada, poble amb 3036 habitants situat en la vall de Montesa als peus d'un tossal a on es troben les restes d'un castell musulmà i d'un Penyó que sembla totalment inexpugnable. Amb un relleu configurat fonamentalment pel riu Cànyoles i la seua vall oberta seguint la direcció marcada per la serra Grossa, Vallada ens ofereix múltiples opcions per a gaudir dels seus magnífics paratges.
Anem a fer una ruta circular d'aproximadament dotze quilòmetres partint del Paratge de les Ermites de Vallada, des d'ací pujarem a la penya de l'Àguila (437m), al castell o millor dit a les ruïnes del mateix (553m) i al Penyó (649m), que encara que des de baix sembla totalment inexpugnable veurem que si es pot pujar. Després del Penyó ens dirigirem al Tossal, punt més alt de la ruta de hui amb 726 metres per a posteriorment tornar al punt de partida passant per la font d'Espanya. Una ruta molt recomanable que ens sorprendrà per la seua bellesa i frondositat.

Ermita de Sant Sebastià - Penya de l'Àguila - Castell de Vallada - El Penyó - El Tossal - Font d'Espanya - Ermita de Sant Sebastià

La ruta de hui comença en el Paratge de les Ermites, es pot accedir a ell fàcilment per la CV-6492.
Al costat del Paratge de les Ermites, la Saraella i el Penyó, es troba un àrea recreativa a partir de la qual realitzar magnífiques excursions. La zona recreativa disposa de refugi, pèrgoles, paellers, serveis, piscina d'aigua salada, parc per a xiquets i zones d'esplai. Un bon lloc per anar amb xiquets, família o amics i gaudir de la natura i caminar un poquet per la muntanya

En aquest paratge tindrem un pàrquing on podrem deixar el cotxe sense problemes, des d'ací creuarem a l'altre costat de la carretera i buscarem el panell i els senyals del SL.
A banda de l'àrea recreativa també trobarem l'Ermita del Crist de mitjan del S. XIX, va substituir la vella capella del Calvari i l'Ermita de Sant Sebastià de 1746 que substitueix a una anterior ja documentada en el S. XVI

Inici de la ruta

Des dels primers metres de ruta ja veurem el Penyó, des d'ací baix, sembla pràcticament inexpugnable

El Penyó, pareix impossible arribar fins a ell

A l'altre costat de la carretera tindrem un parell de panells i senyals. Més amunt també tindrem una altra àrea recreativa condicionada amb taules

Panell del SL

Zona amb tauletes

Des d'ací fins al Penyó el sender està marcat amb marques de SL, quan baixem del Penyó començarem a seguir marques de PR, en tot moment la ruta està molt ben senyalitzada. Encara que sembla ser que ni el SL ni el PR estan homologats perquè no tenen numeració, però com hem dit està molt ben senyalitzada amb marques i senyals.
En aquests primers metres de ruta anirem per un camí asfaltat fins arribar a la Saraella, una piscina exterior situada al costat del riu la Saraella i envoltada de muntanyes. La piscina és d'aigua salada i sempre que les condicions ho permeten s'ompli amb l'aigua salada del riu. La piscina està oberta del 15 de Juny al 15 de Setembre

Cap a la a Saraella

En aquest punt creuarem el barranc, pel que sembla té pinta de que ací abans hi havia un pontet, des d'aquest costat veiem un senyal i unes escales, anirem per allí

Creuant el barranc

Escales cap amunt

Les escales ens conduiran a una senda, girarem a l'esquerra

Encreuament, ens desviem a l'esquerra

Per aquesta nova senda creuarem, més endavant, de nou el barranc, trobarem marques de SL i un senyal al terra.
Posteriorment arribarem a un encreuament de camins senyalitzat on deixarem a la nostra esquerra el sender que va cap a la font de la Saraella. En aquest punt tindrem que tornar a creuar el barranc per anar enfilant la pujada cap a la Penya de l'Àguila, el castell i el Penyó

Marques al barranc

Creuant el barranc i un senyal al fons

Encreuament amb la font de la Saraella

Tornant a creuar el barranc

La senda que ens portarà al Penyó

A partir d'ací començarem a pujar serra amunt en ziga-zagues fins a trobar-nos amb el desviament del túnel de Sumidor, aquesta cavitat amb un desnivell provisional de 205 metres reconeguts i una longitud d'uns 1300 metres és la cavitat en guix més profunda del món. En aquesta cova hi ha un corrent d'aigua permanent i per tant s'ha d'anar amb un equip adequat i conèixer el recorregut
Nosaltres, en aquest punt, seguirem cap a la dreta

Desviament del túnel de Sumidor

En un tres i no res arribarem a la Penya de l'Àguila, des d'ací tindrem molt bones vistes de Vallada, la Costera i dels nostres dos següent objectius: el castell i el Penyó. El desviament a la Penya el tindrem senyalitzat

Sender cap a la Penya de l'Àguila

Encreuament de la Penya de l'Àguila

El castell de Vallada

L'imponent Penyó

Vallada i la Costera

Després de gaudir de les vistes en el nostre primer objectiu de hui seguim la marxa, el castell ens espera. En uns sis-cents metres arribarem a l'encreuament de camins del castell i del Penyó. El camí és d'anada i tornada, en total serà un  quilòmetre i mig

El castell des del sender

Un sender molt agradable de transitar

Encreuament del Castell i el Penyó

El sender cap al Castell

Aquest castell degué tenir una certa importància en època musulmana, un caràcter estratègic que mantindria en les següents dècades

En l'any 1318 la nova organització cristiana del territori, la construcció d'una torre al costat del nucli urbà i l'arribada a la zona de la recentment constituïda Orde de Santa Maria de Montesa van provocar que el paper del castell fos cada vegada menys important

Al maig de 1339, Pere el Cerimoniós ordenava que foren supervisades les fortaleses abandonades situades més enllà del riu Xúquer, entre les que es trobava el castell de Vallada, amb la finalitat d'inutilitzar els aljubs i tots aquells elements que pogueren ser útils a un possible enemic

És de suposar que el castell de Vallada va ser enderrocat per aquella ordre, el que està clar és que a mitjan segle XVI, el castell estava arruïnat, com així ho manifestava el propi maestre de l'Orde de Montesa

El recinte, de forma pentagonal, es localitza en la zona més abrupta del cim, en un extrem sobre el precipici, de manera que només podia ser atacat per l'oest, on es localitzaven dues torres bessones i un mur amb passadís i merlets.
Com és costum en els castells de les nostres muntanyes es troba en ruïnes. Com des de la Penya de l'Àguila les vistes des d'ací són fantàstiques, entenem el perquè construir un castell ací, dominava tota la vall de Montesa

Una part de la Vall de Montesa i Moixent

Als nostres peus Vallada

Una altra part de la Vall de Montesa i Montesa al fons a l'esquerra

El paratge de les Ermites, d'on venim

Ara ens tocarà desfer els nostres passos per a tornar a l'encreuament anterior per a dirigir-nos al tercer i més atractiu objectiu de hui: el Penyó

El Penyó des del castell

Des de l'encreuament i en constant pujada arribarem a un altre encreuament de camins, ens desviarem a l'esquerra i començarem la pujada final cap al Penyó

Encreuament cap al Penyó

Seran tan sols uns dos-cents metres de pujada al principi costeruts, des de l'encreuament ja veiem la creu metàl-lica que corona el Penyó

El Penyó a la vista

Un costerut sender amb escales ens portarà fins a la base

Finalment, arribarem a la base del Penyó, des d'aquest costat ja sembla mes accessible, des d'ací fins al cim tindrem una corda i unes escales que ens ajudaran en la pujada, no té més complicacions però sempre amb precaució

Sense moltes dificultats arribarem a la creu que domina el Penyó

I com no, vistes espectaculars

El castell i Vallada

La vall de Montesa

La inconfusible silueta del Benicadell

L'alt de les Creus

Ens sorprèn la frondositat del paisatge

Està tot molt verd, quin gust

Baixarem del Penyó cap a l'encreuament d'abans i seguirem recte fins arribar a una pista, girarem a l'esquerre

Enllaç amb pista

En un poc més de cent metres ens toparem amb un senyal i ens apareixerà un sender a l'esquerra que baixa cap al túnel del Sumidor i l'ermita de Sant Sebastià. En aquest encreuament se'ns dóna la possibilitat de tornar al punt de partida, per si volguérem fer la ruta més curta, per ací tornaríem a l'ermita i al cotxe.
Nosaltres seguirem per la pista, ja que, el nostre següent objectiu és el Tossal

Desviament, possibilitat de tornar al punt de partida

Seguint aquesta pista en un quilòmetre i mig empalmarem amb la carretera, en aquest trajecte ens apareixeran dos possibles desviaments, haurem de mantenir-nos a l'esquerra en el primer i anar a la dreta en l'últim. El més destacable d'aquest recorregut per la pista seran les magnifiques vistes del Penyó i del castell

Primer encreuament de la pista, anem a l'esquerra

Segon encreuament de la pista, anem a la dreta

El Penyó i el Castell des de la pista

Una vegada en la carretera anirem cap amunt buscant un senyal que tardarà dos revoltes en aparèixer, uns tres-cents metres. A partir d'ara seguirem marques de PR

Enllaç amb la carretera

Desviament a pista

Fantàstica estampa des de la carretera: El Penyó, la Penya de l'Àguila i el Castell de Vallada

El nostre objectiu ara serà pujar al Tossal, punt més alt de la ruta, i visitar la font d'Espanya per a tornar al punt de partida.
Aquesta nova pista, per la qual no pararem de pujar fins arribar al Pla del Campello, ens conduirà en un quilòmetre i mig al Tossal deixant-nos pel camí unes molt bones vistes.
Quan portem aproximadament un quilòmetre de recorregut veurem a mà esquerra un pal, per allí ens desviarem

La nova i agradable pista

Vallada i al fons el Caroig

El trio més famós de la ruta de hui: El Penyó, la Penya de l'Àguila i el Castell

Desviament cap al Tossal i el Tossal al fons

Des del pal fins al Tossal ens separen uns cinc-cents metres de bona pujada per senda

Sender que ens puja al Tossal

En el Tossal

Aquest és el punt més alt de la nostra ruta, estem a 726 metres i les vistes des d'ací són espectaculars. Tenim un panell al terra que ens explica tot el que veiem, són tres-cents seixanta graus de bones vistes: la serra d'Enguera, Moixent, el castell de Vallada, la penya de l'Àguila, el Penyó, l'alt del Picaio, la penya del Sol, l'alt de la Creu, la serra de Mariola, el Benicadell, Montesa i fins i tot el Caroig

L'alt del Picaio, el Penyó, la Lloma del Pedregal, la Penya de l'Àguila i el Castell

L'alt de la Creu a l'esquerra i la cara nord de la serra Grossa

La serra Grossa i l'alt de la Creu

El Benicadell i el Montcabrer

Montesa i la Costera

Al fons el Caroig

Vallada, Moixent i la serra d'Enguera

Després de gaudir de les vistes tocarà baixar, seguirem recte per l'altre costat del Tossal i la senda ens baixarà entre grans roques. Una vegada baix anirem a la dreta i connectarem amb una nova pista

Passant de llarg el Tossal

La pista a la qual tenim que baixar a l'esquerra

Una vegada baix a la dreta per pista

Des d'aquesta nova pista arribarem al nostre següent objectiu, la font d'Espanya, en un quilòmetre i mig.
Més endavant ens trobarem amb un encreuament de pistes a on nosaltres seguim cap l'esquerra, a partir d'ahí, en un tres i no res, arribarem a la font

El Tossal des de baix

Encreuament de pistes

Arribant a la font d'Espanya

És una font on brolla l'aigua albergada dins d'un antic refugi d'obra, poca aigua brolla hui, també tenim uns banquets

Deixant a les nostres esquenes la font passarem poc després pel corral de la Corona, per ací seguirem recte

Corral de la Corona

Seguirem recte per asfalt

Baixarem un poc més i ens apareixerà un nou senyal, en aquest punt ens desviem cap a l'esquerre per senda

Desviament cap a l'ermita

Al principi anirem en ascens fins que al poc de temps començarem a baixar, en quilòmetre i mig arribarem a l'ermita, per aquest sender tindrem molt bones vistes

Farem uns cent metres de pujada

i el sender començarà a baixar cap a l'ermita

El Penyó i el Castell

Vallada

Finalment, la senda morirà darrere del pàrquing, creuarem un pont de fusta i arribarem al cotxe i al final de la ruta de hui

Fi del sender

Pont que ens retorna a l'aparcament

REFERÈNCIES

Turisme Vallada EL CASTELL DE VALLADA - http://www.visitavallada.com/el-castillo