La senda del Parpalló

15/02/2017

Aquesta vegada ens desplacem a La Drova, una pedania de Barx situada a la vessant sud del massís del Mondúver. Farem un recorregut circular d'uns set quilòmetres pel paratge de la Caldereta, on es troba la Cova del Parpalló, un dels jaciments arqueològics més importants del continent i que començà a ser ocupada per humans fa uns 23.000–21.000 anys en el Paleolític superior. També pujarem al Coll de la Rafaela, punt més alt d'aquesta ruta, des d'on gaudirem d'unes magnifiques vistes de la Safor i visitarem dos fonts, la font del Parpalló i la del Garrofer, una ruta molt recomanable per a tota la família i per a tots els públics.

Centre d'Interpretació - Font del Parpalló - Cova del Parpalló - Refugi el Farrí - Coll de la Rafaela - Refugi el Farrí - Font del Garrofer - Centre d'Interpretació

La ruta comença al centre d'interpretació ambiental del Paratge Natural Municipal Parpalló-Borrell, situat en el punt quilomètric 9,7 de la carretera Gandia-Barx (CV-675). Al mateix centre d'interpretació hi ha un pàrquing

També tenim una àrea recreativa

Anirem pista amunt i passarem per una cadena que impedeix el pas als vehicles motoritzats i també veurem el panell de la ruta

La ruta no té pèrdua i està molt ben senyalitzada amb marques verdes i blanques de sender local. En aquest primer tram anirem pista amunt i ens anirem trobant diferents panells que ens explicaran tota la història d'aquest enclavament.
Recomanem fer aquesta ruta sense pressa, amb calma, parant-se en cada panell, llegir-los bé i intentar imaginar aquells vells pobladors i el seu dia a dia per aquestes terres

Seguirem per la pista principal sense fer cas a dos camins que ens apareixeran a mà dreta, per aquests desviaments és per on tornarem al final de la ruta

Després d'un parell de curves ens apareixerà el sender cap a la font del Parpalló, en un parell de minuts arribarem

La font és una surgència natural d'aigua de xicotet cabal que ha sigut rehabilitada

Des d'ací ja veurem el nostre següent objectiu, la cova del Parpalló, encara que ens haurem de conformar amb veure-la des de fora perquè no es pot entrar.
Les visites a la Cova són els caps de setmana i els festius de 10 a 14 hores. La resta de dies és per a grups amb reserva prèvia

La cova del Parpalló

En un tres i no res continuant el recorregut i després d’una altra curva ens trobarem amb la Cova del Parpalló, un abric natural de gran rellevància, es tracta d’un jaciment arqueològic catalogat com a B.I.C (Bé d’Interés Comunitari). En ella s’ha pogut estudiar l’evolució de les cultures del Paleolític Superior mediterrani durant 25.000 anys

En la cova s'ha trobat el major conjunt d'art moble prehistòric d'Europa. La seua cronologia abasta tot el paleolític superior. Ho componen més de 6.000 plaquetes de pedra calcària amb representacions simbòliques i d'animals. És per tant un dels més importants tresors arqueològics d'Espanya, i la converteix en un dels jaciments arqueològics més importants del continent. En el Museu de Prehistòria de València i en el Museu Arqueològic de Gandia (MAGa) es troben exposades algunes de les millors plaquetes de la cova. També podem veure algunes reproduccions en el Centre d'Interpretació Parpalló-Borrell

L'entrada de la cova es presenta com una gran esquerda de 15 metres d'alt per 4 d'ample i pren el seu nom d'un au que solia habitar prop de la cova. En castellà se li coneix com "avión" (Riparia, riparia). Es diferencia del falciot i de l'oreneta perquè l'avió té el cos negre i el ventre blanc, l'oreneta té també el cos negre i el ventre blanc però la gola de color vermellós, i el falciot és totalment negre
La cova del Parpalló comença a ser ocupada per humans fa uns 23.000–21.000 anys en el Paleolític superior.

Durant aquesta primera etapa, anomenada Gravetià, l'ocupació de la cova és escassa, però ja apareixen restes de tecnologia lítica i plaquetes gravades.
Fa uns 21.000 anys comença l'etapa d'ocupació més important, al període conegut com Solutrià, fins a fa aproximadament 17.000–15.000 anys, coincidint amb el període de màxim fred glacial. És l'etapa que més restes arqueològiques ha oferit i la de la màxima producció de plaquetes gravades i pintades. Des de fa 17.000–15.000 i fins a fa 11.000 anys, durant el Magdalenià, es continua ocupant la cova amb la mateixa intensitat

Segons la localització de les restes recuperades durant l'excavació es pot deduir que la part est de la cova seria la més utilitzada per a realitzar tasques quotidianes. La part oest seria la zona de rebot dels instruments trencats i dels cossos dels animals després de ser consumits. La part central-interior i les galeries tenen la major concentració de plaquetes.

Tota aquesta informació l'he obtingut de la pagina web del Paratge Natural Municipal Parpalló-Borrell, recomanem que li pegueu una ullada, és molt interessant

Després de veure la cova per fora la pista seguirà en un molt còmode i suau ascens fins a l'encreuament que ens portarà cap al Coll de la Rafaela

La Caldereta des de la Cova del Parpalló

Una vegada a l'encreuament si ens dirigim cap a l'esquerra el sender ens portarà cap al Coll de la Rafaela per unes escales de pedra i si ens dirigim cap a la dreta la pista ens baixarà a la Font del Garrofer. Nosaltres ara anem cap amunt

Als pocs metres ens apareixen les escales

Abans d'arribar al coll passarem per un refugi, el refugi el Farrí, amb un banc de pedra en el seu interior

Des d'ací i a la nostra esquerra veurem un altre banc de pedra que fa les funcions de mirador, anem cap allà

Hui la boira no ens deixarà gaudir de l'espectacular paisatge, però les vistes des d'ací són molt bones, podrem observar les poblacions de Xeraco, Xeresa, la Platja de l'Ahuir, el Molló de la Creu, la Mediterrània...
La boira escampa un poquet i podem veure alguna cosa

Ara ens dirigirem cap a la dreta seguint la senda, tot i que està ennuvolat es deixen entreveure unes molt bones vistes, haurem de tornar

Ara tornarem a l'encreuament d'abans i anirem recte, començarem una baixada per pista que ens deixarà, en menys d'un quilòmetre, en la font del Garrofer

El Coll de la Rafaela des de la pista forestal

El barranc de les Voltes des de la pista forestal

En un tres i no res arribarem, ací trobarem un xicotet estany, uns bancs i a l'altre costat està la font amb més bancs, és un bonic paratge on parar-se a descansar

Continuarem baixant per sender, el senderol són bàsicament escales de pedra, fins arribar al llit del barranc de les Voltes, on de nou, tenim un banc de pedra

A partir d'ací seguirem per pista fins arribar a un encreuament de camins amb senyals del GR-236

Seguirem cap a la dreta, cap a La Drova. Als pocs metres passarem de llarg un sender que ens apareix a mà esquerra, seguim recte, i arribarem a una curva amb senyals, per ací ens desviarem

Continuarem paral·lels a la carretera Gandia-Barx, anirem a través d'un sender entre densa vegetació mediterrània

Aquest trajecte durarà ben poc, en uns tres-cents metres eixirem a carretera, tornarem a tindre les senyals del GR, anirem a la dreta

Aquesta pista asfaltada ens conduirà en poc més d'un quilòmetre al centre d'interpretació, al cotxe i al final de la ruta de hui.

REFERÈNCIES

Ajuntament de Gandia - http://www.gandia.org/web/guest/sender-parpallo-font-del-garrofer

Medi Natural Gandia - http://parpalloborrell.gandia.org/ca/gestion-del-espacio-natural