La serra d'Oltà

29/11/2015

La serra d'Oltà és una elevació muntanyenca situada entre els termes municipals de Calp i Benissa. Envoltada per les serres més importants de la província d'Alacant és un excel·lent mirador de la Marina, tant del seu interior com del seu litoral: des de la serra Gelada fins al Montgó, passant per la serra de Bèrnia, el Cap d'Or i el Penyal d'Ifac. A la falda oriental, es troba una magnífica zona boscosa amb zona habilitada per a l'acampada i on comencen les pistes i senders senyalitzats que ens portaran fins al seu cim.
Anem a fer una bonnica ruta circular d'uns nou quilòmetres, senzilla i fàcil de seguir, amb bones vistes i sense moltes complicacions, molt recomanable.

Zona d'Acampada - Panell - Pas de la Canal - Ruïnes - Pou de la Mola - Corralet - Pou del Corralet - Cim d'Oltà - Coralet - Ermita Vella - Dipòsit - Fonts - Panell - Zona d'Acampada

La ruta de hui comença en la zona d'acampada d'Oltà. És una àrea recreativa amb barbacoes, taules, fonts, cabanes, merenderos i un parc, vamos, que té de tot. Un bon lloc per anar amb xiquets, família o amics i gaudir de la natura i caminar un poquet per la muntanya

Una vegada aparcats seguirem les marques del PR-CV 340, que veiem de seguida, cap amunt i anem per la zona d'acampada fins arribar al panell de la ruta

La zona d'acampada d'Oltà

El primer senyal de la ruta

El PR-CV 340 està perfectament marcat fins al cim, podríem dir que és una de les rutes amb més senyals que hem fet. Nosaltres vam realitzar la ruta al revés de com la marca el panell, farem el recorregut en sentit contrari a les agulles del rellotge

Panell del PR-CV 340

El PR-CV 340

Seguirem pujant per aquesta pista i ens toparem amb un encreuament de camins i un senyal. Ens dirigim cap a la dreta, a la Canal i Oltà nord, pel camí que deixem és per a on tornarem després de fer la ruta circular.
Anem a caminar per una zona prou boscosa, amb grans pinedes que corresponen a formacions de Pinus halepensis, procedents de repoblacions forestals realitzades en els anys 60

Encreuament de pistes

Al poc de temps la pista s'acabarà i començarem a caminar per senda

Enllaç amb senda

En aquest tram anirem guanyant altura a poc a poc i travessant algunes zones rocoses immersos en una frondosa pineda, on començarem a albirar, a la nostra dreta i entre les branques el Montgó

El Montgó

Aquesta senda no durarà molt i empalmarem amb una pista per a on seguim recte passant per un altre senyal, la seguim

Tram de pista

Uns tres-cents metres després ens desviarem a l'esquerra i caminarem per senda fins al Pas de la Canal

Desviament a senda

La pineda d'aquesta zona de la serra

El Puig de la Llorença i el Cap d'Or

A partir d'aquest punt la pujada serà un poc més pronunciada, travessant una pedrera transversalment i pujant per bancals de pedra seca, apareix per primera vegada a les nostres esquenes el Penyal d'Ifac, Calp i les Salines de Calp

El Penyal d'Ifac

En un tres i no res arribarem al Pas de la Canal

Des d'ací veiem el que creiem que és el cim, tot i que encara ens queden uns quants quilòmetres per arribar, uns quatre o cinc més o menys

Seguirem recte pel Pas de la Canal i empalmarem amb un xicotet camí que ens portarà fins a un encreuament de pistes, treu el cap per primera vegada la serra de Bèrnia amb el seu perfil inconfusible, també veiem, a la part esquerra de la foto, el que es coneix com el Dit d'Oltà, una roca en forma de dit

Bèrnia i el dit d'Oltà

Enllaç amb pista

Girarem a l'esquerra seguint la direcció Oltà Sud pista amunt i uns quatre-cents metres després nosaltres ens desviem cap l'esquerra per senda, podríem seguir recte per la pista i arribaríem al mateix lloc, però a nosaltres ens agrada més caminar per senda.
En l'arbre veiem la creu perquè el PR segueix per la pista que acabem de deixar, però com ja hem comentat, arribarem al mateix lloc.
Si continuéssim per la pista passaríem per la Pedrera de la Mola, una edificació pertanyent a una antiga pedrera de pedra negra, molt utilitzada en altres temps per al condicionament de carreteres i camins.
Si no vos voleu marejar molt amb l'orientació seguiu per la pista principal que s'arriba al mateix lloc

Desviament a senda

Seguirem per aquesta nova senda fins a veure un desviament a l'esquerra

Desviament a l'esquerra

Per aquest sender trobarem algunes fites, les vistes de la serra de Bèrnia aniran canviant, travessarem alguna zona rocosa i començarem a veure la mar i el túnel del Mascarat de l'autopista que separa les dos Marines

Bèrnia

Finalment, empalmarem amb la pista que hem deixat anteriorment a l'alçada d'unes ruïnes, bones perspectives de la cara sud d'Oltà

Enllaç amb la pista principal

La cara sud d'Oltà

Seguirem pista amunt i arribarem a l'encreuament senyalitzat que ens marca la pujada al cim pel barranc de la Mola. Si continuarem recte per la pista acabaríem en l'ermita Vella, allí anirem més tard després de pujar al cim i baixar per un altre sender

Pujarem un poquet i de seguida ens trobarem amb un altre senyal i amb el que sembla ser un corral, ens apareix una senda a mà dreta que també ens baixaria cap a l'ermita, nosaltres cap al cim

L'ascens cap al cim no és complicat, és una pujada contínua però suau pel bonic i frondós barranc de la Mola. Passarem de seguida pel Pou de la Mola, que està en el barranc a mà esquerra, un cartell ens marcarà a on està.
En uns huit-cents metres arribarem al Corralet, des d'on tindrem dos opcions per a pujar, la senda també seguirà recte que és per a on baixarem

El Corralet

Un vegada al Corralet podem pujar per la seua esquerra o per la seua dreta, nosaltres anem a pujar per l'esquerra i baixarem per l'altra senda

El pou del Corralet

Uns metres més avant girarem a la dreta i farem una xicoteta pujada

Per aquest sender tindrem molt bones vistes de la serra de Bèrnia i començarem a veure la serra Gelada i Benidorm

La serra Gelada

Envoltarem una penya i la senda ens portarà a un encreuament de camins amb més senyals. En aquest punt tirem cap amunt (el senyal no marca cap al cim), al tornar baixarem per ací per a tornar al Corralet

Abans d'arribar al cim ens situem en el que sembla un altre cim, a mà dreta en la primera foto, amb unes esplèndides vistes, són com les del cim, fins i tot diria que millors

El Puig de la Llorença i el Cap d'Or

Calp i el Penyal d'Ifac

Caminannt un poquet més arribarem al cim

El tram final cap al cim

Al cim d'Oltà

Com és costum en bona part de les serres que tenim per aquesta zona, vistes increïbles; la serra de Bèrnia, el Montgó, el Cap d'Or, el Penyal d'Ifac, la Serra Gelada, tota la Mediterrània...

El Penyal d'Ifac

La serra Gelada

Després de gaudir d'aquestes vistes de la Marina tornarem fins a l'encreuament d'abans i ens desviarem cap a l'esquerra, ara baixarem fins al Corralet per l'altra senda

Una vegada al corralet anirem a mà esquerra

El Corralet

Per ací la senda segueix sobre un terreny molt rocós fins aplegar a un altre senyal

En aquest punt nosaltres seguirem cap a l'ermita, cap a la dreta aniríem a la Mola i cap a l'esquerre a el Pinet, són els altres dos cims de la serra

La senda baixarà per un terreny molt rocós, és u poc incòmode i delicat si no s'està acostumat, ja que es baixa sobre un terreny amb molta inclinació i amb pedres soltes, on és fàcil relliscar, és el tram més complicat d'aquesta ruta. També tindrem molt bones vistes de Calp

Calp i el Penyal d'Ifac

Baixada empinada i pedregosa

Una vega baix anirem per pista cap a la dreta seguint les indicacions cap a l'ermita

La construcció és de l'any 2002, compta amb una àrea recreativa i donada la singularitat de la zona s'han potenciat les característiques naturals de la mateixa mitjançant la plantació d'espècies autòctones

L'ermita Vella

Després de visitar l'ermita seguirem pista avall, arribarem a un encreuament amb un panell per a on seguim recte. Passarem per un dipòsit d'aigua i per un parell de fonts i arribarem al primer encreuament de camins per on ens hem desviat al principi de la ruta. Aquest tram és un còmode passeig per pista, en uns vint o trenta minuts arribarem a la zona d'acampada i al final de la ruta de hui.

Encreuament de camins

Dipòsit d'aigua
Font en la pista

Encreuament del principi

1. ¡Hola Ignacio! Ruta molt interessant la que presentes amb boniques vistes de la costa i les serralades del voltant. A tindre en compte per fer-la tal vegada el proper any.
    Salutacions.

1. Hola Emilio!!
      La veritat que la ruta ens va sorprendre, senzilla i fàcil de seguir i amb bones vistes, un excel·lent mirador de la Marina, molt recomanable!!