El Ponoig i el Cabal

01/04/2015

Espectacular ruta muntanyenca a la comarca de la Marina Baixa d'uns quinze quilòmetres, on pujarem a dos cims de més de mil metres, el Ponoig (1181 metres) i Cabal (1184). Són els últims contraforts pel sud-est de la serra d'Aitana, a l'ombra del gran Puig Campana. Pujarem pel barranc de Gulapdar fins arribar al Coll de la Coveta de la Moscarda, moment en el qual ens desviarem per a pujar primer al Ponoig i després al Cabal. És una ruta amb una certa dificultat, no la recomanem a persones que tinguen poca experiència a la muntanya o que no disposen d'un bon estat físic.

Mirador - Mas del Pi - Casa de Dios - Ponoig - Cabal - Coveta de la Moscarda - Casa de Dios - Mas del Pi - Mirador

Començarem aquesta ruta en un espectacular mirador de la Marina Baixa el qual trobarem pujant per una pista asfaltada que va pel barranc de Gulapdar

En el mirador podrem aparcar el cotxe

Al aparcar tindrem unes vistes espectaculars d'una part de la Marina, de la serra de Bèrnia, Morro de Toix

Pose algunes fotos d'una ruta nocturna que vam fer per aquesta zona on l'alba ens va sorprendre en aquest mirador, simplement espectacular

Ara començarem amb la nostra excursió, els primers metres de la ruta transcorren en un lleuger ascens per la pista que va pegada al barranc de Gulapdar.
La pista pujarà fent alguns ziga-zagues entre alguns bancals d'ametllers, oliveres i xicotetes cases de camp. Passarem pel Mas del Pi per on ens podem desviar cap a la seua font, nosaltres hui seguirem recte

La font del Pi

Al poc de temps ja anirem divisant els nostres objectius de hui, a l'esquerra tindrem el Ponoig (les dos primeres fotos), a la dreta el Cabal (la tercera foto)

Seguirem pista pista amunt i sense cap pèrdua aplegarem a la Casa de Dios, sembla una antiga casa de llauradors, quines vistes del barranc i de la mar, impressionants...

Un poc més amunt de la Casa tenim un encreuament de camins amb un senyal, anirem a l'esquerra cap al Coll de Llamp i Finestrat

Seguirem pujant per la pista entre oliveres i ametllers fins que la mateixa s'acabe, començarem a caminar per senda

Aquesta nova senda ens conduirà fins al Coll de la Cova de la Moscarda, la senda ja comença a empinar-se un poc més, anem preparant-se per al que ve

Una vegada al Coll de la Coveta de la Moscarda tenim dos opcions, a l'esquerra pugem al Ponoig, a la dreta al Cabal, nosaltres vam decidir pujar primer al Ponoig, després tornarem ací per anar cap al Cabal, crec que és l'opció més encertada, la pujada al Cabal és la mes espectacular i així la guardem per al final

Anirem cap a l'esquerra buscant el Coll del Llamp, per aquesta senda les vistes cap a l'interior de la Marina Baixa són una meravella: Aitana, els Castellets, el Cabeçó d'Or, la serra de la Grana i comença a treure el cap el Puig Campana

El Castellets i Aitana

El Cabeçó d'Or, la serra de la Grana i els Castellets

Treu el cap el Puig Campana

En un tres i no res aplegarem al Coll del Llamp des d'on començarem a tindre més bones vistes del Puig Campana i per primera vegada hui la serra Gelada i Benidorm

La serra Gelada i Benidorm

El Puig Campana

Sense parar-nos massa fem cas del senyal i ens dirigim cap al tram final de la primera pujada de hui

La senda de pujada està clara encara que hi ha trams on cal anar amb atenció, tindrem marques de PR, marques roges i algunes fites

Després d'un quilòmetre i mig de bona pujada arribem al cim del Ponoig, és impressionant, estem a 1181 metres i tenim 360 graus de bones vistes: Puig Campana, la serra Gelada, el Penyal d'Ifac, Bèrnia, la serra del Ferrer, el Montgó, el Cabal, Aitana, els Castellets, el Cabeçó d'Or

El Montgó, Bèrnia i el Penyal d'Ifac

El Carrascal de Parcent, El Montgó, la serra del Ferrer, Bèrnia i Callosa d'en Sarrià

Aitana i el Cabal

Aitana, els Castellets, el Cabeçó d'Or i la serra de la Grana

Benidorm

La serra Gelada

Després de gaudir d'aquest espectacle paisatgístic toca baixar, tornarem fins al Coll de la Coveta de la Moscarda per anar buscant la pujada al Cabal. Des del cim i baixant del Ponoig veiem el nostre segon objectiu de hui, però no està tan a prop com sembla, encara ens costarà un poc pujar

El Cabal

Una vegada al Coll anirem seguint algunes fites, passarem per una xicoteta pineda i al poc de temps ja estarem caminant per una senda rocosa que va envoltant el penyal al qual anem a pujar, per aquesta senda i fins que comença la pujada trobarem alguns punts violeta i algunes fites

Per ací haurem d'estar atents, és molt fàcil saltar-se el camí on comença l'ascensió. Trobem una fita de pedres que indica per on hem de pujar, una referència molt bona per a no passar-nos el desviament és just en el moment en que veiem el mas de la Carrasca al nostre peus, buscar a la dreta el camí.
També si ens fixem bé, veurem un punt verd i darrere està la fita com es veu a la següent foto, aquest és el moment de girar a la dreta

A partir d'ara, el sender com a tal no existeix, algunes fites ens orienten en la pujada per aquesta pedrera, seguim aquestes fites i tirem d'intuïció muntanyenca

Anirem pujant i pujant per aquesta pedrera, hi haurà trams on la senda està clara, però en altres no, ja cap al final es fa més fàcil de seguir, fique un parell de fotos, és una bona pujada, la millor de hui

En total farem tres remuntades, tres vegades arribem a un coll i pensem que ja estem però queda més pujada. Arribarem a un punt on seguint les fites pujarem a la cresta final, fàcil de recórrer

Finalment, després d'una bona pujada arribarem al cim del Cabal, a 1184 metres. Igual que al cim del Ponoig vistes espectaculars, bàsicament són les mateixes

El Carrascal de Parcent, el Montgó, la serra del Ferrer, Bèrnia i Callosa d'en Sarrià

La serra d'Aitana

Bèrnia i el Penyal d'Ifac

El Penyal d'Ifac i el Ponoig

El Puig Campana

Ara tocarà baixar, ho farem per on hem pujat i ens parem al Coll de la Coveta de la Moscarda per a veure la Cova, és un xicotet abric a la roca. Bones vistes del barranc de Gulapdar des de la Coveta

Ara ja si que ens acomiadem d'aquestes increïbles muntanyes i desfent el camí de pujada arribarem al mirador del principi i al final de la ruta de hui.

1. ¡Hola Ignacio! Excel.lent ruta muntanyera pujant a dos cimes emblemàtiques d'Alacant. Molt a tindre en compte, però pense que quan el temps siga menys colorós.
    Salutacions.

1. Buenas Emilio!!
      És una ruta molt bona i vistes espectaculars, però com tu dius ara amb la calor haurem de buscar rutes mes fresquetes on poder banyar-se o anar pensant en fer rutes nocturnes!!