El Puig Campana

20/06/2014

Aquesta vegada ens desplacem a la Marina Baixa, concretament a Finestrat, per a fer una de les rutes més clàssiques d'Alacant: l'ascensió al Puig Campana, per la seua bellesa i pel desafiament que suposa coronar el seu cim, es convertirà en tot un repte.
Amb els seus 1408 metres és el segon cim més alt del territori diànic per darrere de la serra d'Aitana, presenta dos cims separats pel carreró, el situat a ponent presenta una gran fractura o portella, coneguda arreu amb el nom històric de El Portell i també conegut com el Tall de Rotlan.
La seua escarpada orografía, la seua altitud en combinació amb la seua proximitat a la mar li confereix una gran personalitat des del punt de vista geològic i paisatgístic, que junt amb els seus valors biològics i culturals justifiquen la seua declaració com a espai natural protegit en juliol de 2006.

Font del Molí - Pedrera - Coll del Bancal del Moro - Cim Puig Campana - Coll del Bancal del Moro - Coll de Pouet - Refugi - Volador - Font del Molí

La ruta de hui comença en la font del Molí

Sense cap dubte, el Puig Campana és la muntanya més espectacular de les Comarques Centrals del País Valencià. Amb un perfil molt característic coronar els seus 1408 metres se'ns presentarà com un autèntic repte.
Anem a fer una ruta circular d'uns deu quilòmetres que ens permetrà accedir al punt més alt d'aquesta mole situada a només deu quilòmetres de la Mediterrània per la pedrera, el carreró o el quilòmetre vertical, amb un desnivell molt accentuat, més de mil metres en només quatre quilòmetres de recorregut. Tota una aventura

El Puig Campana des de la serra d'Aitana

El Puig Campana des del Cabal

El Puig Campana des de Bèrnia

El Puig Campana des de l'Albir

El Puig Campana des del Penyal d'Ifac

Començarem aquesta aventura en la font del Molí de Finestrat, punt d'inici clàssic d'aquesta ascensió

Inici de la ruta

Una vegada aparcats anirem carretera amunt i en la primera revolta veurem el primer senyal de hui, nosaltres hem de continuar per la carretera asfaltada fins a creuar pel pont del Canal del Barranquet, seguirem el senyal en direcció Coll de Pouet, l'altre sender que descartem és el que fa la volta circular passant per la font de la Solsida

Encreuament del PR-CV 13 i PR-CV 289

Des d'ací es té la impressió de que els tallats de la zona del Portell (punt més alt de l'esquerra) és el cim més elevat per un efecte òptic, ja que en realitat, el sostre del Puig Campana es troba a la dreta, però des d'ací no és visible. El que si que començarà a ser visible és la pedrera per a on anem a pujar

L'imponent Puig Campana

En aquest punt seguirem cap amunt seguint les indicacions de quilòmetre vertical, el sender que deixem a mà esquerra és pel qual tornarem després del nostre recorregut circular

Senyal del quilòmetre vertical

Més senyals

D'ací als peus de la pedrera el sender anirà ascendint progressivament, està marcat amb fites i algunes marques roges, anirem pujant per unes llomes xicotetes que ens aniran calfant per a la vertadera pujada.
Començarem a observar de més a prop l'espectacular pujada que ens espera.
Passarem per una zona més boscosa de pins i el sender es dirigirà cap a la base de la pedrera.
En aquest tram ens apareixeran algunes ramificacions, haurem de seguir la més evident, però en qualsevol cas, totes porten al mateix lloc

Primers metres de sender

El sender que ens portarà a la base del Puig Campana

A poc a poc el sender ens va encaminant cap a la pedrera

Impressionant!!

Per ahí estarem caminant en uns minuts

Vistes a les nostres esquenes, encara que la pujada és progressiva guanyem alçada ràpidament

Una vegada als peus de la torrentera ens trobarem amb una sèrie de bancals escalonats que cal anar salvant

Ja estem arribant

Bancals escalonats

Abans de començar amb la pujada ens girem de nou per a contemplar les vistes

Finestrat i la línia costanera

La serra Cortina i l'illa de Benidorm

Ara ve lo bo, la pujada per la pedrera, s'ha de salvar un fort desnivell. Cal evitar les pedres soltes del centre, intentarem anar pegats al marge dret de la pedrera agafant les sendes que trobem, tampoc anem massa cap als enormes penyals perquè ens tancaran el pas per la dreta. Veurem algunes marques roges que ens poden servir de referència.
La idea està clara, cada un al seu ritme cap amunt.
Ací deixem unes quantes fotos de la pedrera i de les sendes que ens van apareixent a la dreta

A mesura que es va pujant, el barranc es fa més estret i hi ha més vegetació. L'estampa i les vistes de la pròpia canal són espectaculars

Finalment, després d'un bon rato de bona pujada arribarem al bancal del Moro, més amunt trobarem el senyal que ens marcarà la pujada final al cim

Senyal al bancal del Moro

El bancal del Moro

Encara ens queden 900 metres de pujada per arribar al cim

Les vistes des de la part alta de la pedrera

Des del bancal ens queda l'últim tram de pujada per assolir el cim, en poc més de 20 minuts seguint les marques de PR arribarem

El vèrtex geodèsic

La serra de Bèrnia, la serra d'Aitana, la serra Gelada, la serra dels Plans, la Serrella, el Cabeço d'Or, el Penyal d'Ifac, tota la costa... unes vistes fantàstiques

El Ponoig, el Montgó, Bèrnia i el Penyal d'Ifac

Del Penyal d'Ifac a la serra Gelada

La serra Gelada

Benidorm

La serra d'Orxeta i el Cabeçó d'Or

Aitana

Després de gaudir d'aquestes impressionants vistes tornarem al bancal del Moro i baixarem per la senda botànica de l'ombria del Puig Campana (per la cara nord)

El Pic Prim i el Cabeçó d'Or

El Pic Prim

Sender cap a la cara nord

La serra d'Aitana sempre present en aquesta baixada

La baixada per la cara nord també tindrà un gran desnivell, però no es pot comparar amb el de la pujada.
El sender té una forta pendent en els primers trams de baixada i molta pedra solta. Baixarem amb compte serpentejant i seguint les marques de PR i algunes marques verdes

Quan la baixada es suavitze la senda es farà més plana i arribarem a una zona més frondosa, passarem de llarg el desviament que va cap al Pou de Neu i arribarem a un encreuament de camins amb un altre senyal.
Seguirem a l'esquerra cap al Coll de Pouet, el camí que deixem a la nostra dreta ens portaria també a la font del Molí passant per la font de la Solsida
Endinsant-nos en la zona més frondosa

Encreuament de la nevera

Encreuament de camins

En un tres i no res arribarem al Coll de Pouet a on se'ns presenten múltiples opcions i senyalitzacions, nosaltres continuarem cap a la font del Molí pel Camí de la Serra

Coll de Pouet

Senyal al coll de Pouet

Al poc de temps passarem pel refugi JM Vera i començarem a vorejar el Puig Campana per la cara oest

El refugi JM Vera

A partir del refugi ens queda seguir per aquesta senda vorejant el Puig Campana i arribarem a l'inici de la ruta, ens quedaran aproximadament uns quatre quilòmetres i mig fins a la font del Molí. Per aquest sender se'ns presenten molt bones vistes de la serra dels Castellets i la seua peculiar forma i del Tall de Rotlan

La serra dels Castellets

El Tall de Rotlan

L'últim tram de recorregut transcorre vorejant el Portell i resulta un poc monòton, quan comencem a divisar pins la senda acabarà en l'encreuament amb un pal informatiu vist al principi de la ruta. Des d'ací, la tornada serà pel mateix camí, arribarem a la font del Molí al final de l'espectacular ruta de hui.