La cova del Montgó

05/03/2017

Aquesta vegada ens desplacem al parc natural del Montgó per a visitar i pujar a la Cova del montgó, aquesta cova està situada a la vessant sud del Montgó en un enorme tallat de més de cinquanta metres d'alçada obrint una boca orientada al sud d'uns quinze metres d'alta per vint-i-cinc d'ampla.
És una ruta curta però molt intensa, el recorregut és d'uns quatre quilòmetres però la pujada és totalment en línia recta, l'esforç es veurà recompensat per unes fantàstiques vistes de la Marina

Camp de tir - Cova - Camp de tir

La ruta comença al camp de tir de Dénia, en la plana del Montgó. Una vegada aparcat el cotxe anirem recte i buscarem un sender que ens ha d'aparèixer a mà esquerra, està més o menys davant de l'edifici del camp de tir, trobarem un piló que ens el marca

Per aquesta senda connectarem, en uns cinc-cents metres, amb la pista principal

Al poc de temps arribarem a una encreuament de pistes, nosaltres ens desviarem a l'esquerra

Per ací estarem atents, ja que al voltant d'uns dos-cents metres aproximadament, ens ha d'aparèixer a la nostra dreta una fita de pedres que ens marca l'inici de la senda, està ben visible i la senda és clara

Aquest primer tram es fa molt tranquil·lament fins arribar a l'altre costat del barranc.
L'accés a la cova, sense resultar difícil si que és un poquet dur per l'empinada i en alguns trams confusa senda, encara que és molt complicat perdre's per quedar, la senda, enclavada en una àmplia cornisa amb la paret del Montgó a la dreta i el precipici a l'esquerra en el seu segon tram, també trobarem durant la pujada punts verds que ens marcaran el camí a seguir

A partir d'ací el sender pujarà sense descans i sense respir recte cap amunt, no trobarem cap ziga-zaga que facilite la pujada, és bàsicament en línia recta fins a la cova, però l'esforç es veurà recompensat per les fantàstiques vistes

La Cova vista des de l'ermita de Santa Llúcia de Xàbia

La Cova des del Puig de la Llorença

Pose ací unes quantes fotos de la pujada per a què us feu una idea de com és, ja que, com hem comentat abans és pujar en línia recta

Qualsevol moment de la pujada és bo per a pegar-se la volta i gaudir de les vistes, també ens anirà bé per a descansar

El Cap de Sant Antoni

Xàbia

El Penyal d'Ifac, la serra d'Oltà, Bèrnia, el Puig Campana i molt més

Després de descansar un poc seguim cap amunt, cada vegada estarem més pegats, per la dreta, a la paret del Montgó, això ens indica que la cova no tardarà molt en aparèixer

Finalment, no sense haver suat prou, arribarem a la base de la cova i entrarem dins d'ella.
La cavitat es localitza en un enorme tallat de més de cinquanta metres d'alçada, obrint una boca orientada al sud d'uns quinze metres d'alta per vint-i-cinc d'ampla, formant un recinte obert al sud d'uns dotze de profunditat. La seua base està ocupada per grans blocs, majoritàriament procedents de bretxa de falla, presentant un recinte no molt habitable per l'abrupte dels blocs.
La vora exterior de la boca té forma d'arc gòtic a causa de la presència d'una potent falla, no obstant els seus parets cauen vertiginosament fins arribar a una altura d'uns sis metres punt en el qual el seu perfil s'eixampla formant un arc més o menys el·lipsoïdal

A la Cova Ampla, també apareixen restes de la presència humana en aquest entorn, daten de fa 30.000 anys, al paleolític superior. Es corresponen amb restes de petits grups nòmades que ocupaven la Cova Foradada i els barrancs orientats cap al mar del Cap de Sant Antoni. Les comunitats d'aquests homes primitius aconseguien sobreviure gràcies a la caça, a la recol·lecció i al marisqueig de la zona

La Cova des de Xàbia

Una vegada ací dalt i asseguts a la penombra del seu interior gaudirem d'unes fantàstiques vistes de la Marina Alta

També, com no podia faltar i com és costum en moltes coves i molts espais naturals, trobem les típiques pintades, no arribem a entendre és com hi ha persones capaços de pujar fins ací dalt, després de l'esforç que suposa, i posar-se a pintar cors i noms a les parets, és increïble la falta de respecte i de civisme de la gent

A part de les pintades, dins de la cova veiem un parell d'obertures en les quals no ens atrevim a entrar per no conèixer-les i no saber on van, encara que som sabedors que la gent de Xàbia se les coneix.
Abans de pujar ens van comentar que s'entra per una de les obertures i que el recomanable és entrar amb els peus per davant arrossegant-se per la fina terra que hi ha, s'arriba a una espècie de sala en la qual es pot estar dret i caminar i es surt per una altra cavitat diferent, també cal eixir arrossegant-se i agafant-se de la roques per a poder avançar, segons ens comenten i malgrat tot això es pot entrar i eixir sense problemes. Per a entrar a la cova és imprescindible l'ús de frontals, ja que dins no hi haurà més llum que la d'uns ciris que es poden encendre i que la gent ha posat allí dins.
Nosaltres no vam entrar per no conèixer-la i no recomanem a ningú que s'aventure a entrar si no la coneix o si no va acompanyat d'algú que la conega, pot resultar molt perillós

Ací teniu un plànol de com és la cova per dins, si voleu més informació podeu visitar la pàgina web del catàleg de cavitats de la província d'Alacant

Després de gaudir d'aquest entorn i de les seues fantàstiques vistes ja només ens queda desfer tot el camí de pujada per arribar al camp de tir, al cotxe i al final de la ruta de hui.

REFERÈNCIES

Catàleg de cavitats de la província d'Alacant - http://deco.alc.upv.es/cuevasalicante/pdf/ampla-118.pdf