dimarts, 13 de maig de 2014

Buscant l'Alt de la Codolla

10/05/2014

La Vall d'Albaida és una comarca central del País Valencià, amb capital a Ontinyent. Limita al nord amb la Costera, a l'est amb la Safor, al sud amb el Comtat i l'Alcoià i a l'oest amb l'Alt Vinalopó. Anirem fins a la Serra de Mariola i buscarem el punt mes alt de la comarca, pujarem a l'Alt de la Codolla, amb 1169 metres.

Font de Mariola - Castell de Mariola - Alt de Mariola - Alt de la Codolla - Ventisquer de l'Alt de la Codolla I - Ventisquer de l'Alt de la Codolla II - Cava de l'Alt de la Codolla - Cava Gran (Cavetes de Xàtiva) - Font de Mariola

La ruta comença a la Font de Mariola

Ver mapa más grande

És pot aparcar el cotxe sense problemes, primer pegarem una ullada a la zona de la font

Des de la Font de Mariola pujarem al Castell de Mariola per una senda que està ben marcada i no sense suar un poquet, començarem a pujar per la senda que veiem enfront del panell

Del castell només queda una torre però les vistes valen la pena

Deixant el castell darrere seguirem per la cresta

A partir d'ací el camí es torna un poc més complicat, no hi ha senda, haurem d'anar camp a través. Primer baixem una xicoteta depressió per a després continuar cresta amunt. Trobarem algunes traces de senda i algunes fites que ens donaran una idea de per on podem anar, però la major part del recorregut és camp a través i sense cap tipus de senyalització, cal anar amb compte. Passarem per l'Alt de Mariola, situat a 1070 metres

Un poc més de quilòmetre i mig després d'abandonar el Castell de Mariola ens trobarem amb un altre alt, situat a uns 1159 metres, el reconeixerem perquè veurem una muntanya de fites sobre unes roques

Des de l'Alt en uns cinc o deu minuts ens plantarem a l'Alt de la Codolla, no hi ha cap senyalització ni fita de pedres que ens marque que estem en el punt més alt de la Vall d'Albaida, ens adonarem perquè tot estarà als nostres peus. Estem a 1169 metres, bones vistes de la serra i del veí Montcabrer

Baixarem de l'Alt de la Codolla cap al coll, baixarem amb compte, en el tros per on baixem hi ha prou de vegetació i a trams es torna complicat. Com vegem en les fotos tenim que baixar des de les roques de dalt

Una volta baix podrem veure dos ventisquers, (jo no sabia de la seua existència, de la web de "A un tir de pedra"  m'ho van indicar) el Ventisquer de l'Alt de la Codolla I i el Ventisquer de l'Alt de la Codolla II. El primer tindrà uns 8 metres de diàmetre i una profunditat d'un metre i mig i el segon uns 6 de diàmetre i un metre de profunditat.
Seguirem pel coll cap al barranc, si ens desviem cap a l´esquerra un poc mes avant ens trobarem amb la Cava de l'Alt de la Codolla, el seu estat es ruïnós

Ventisquer de l'Alt de la Codolla I

Ventisquer de l'Alt de la Codolla II

Cava de l´Alt de la Codolla

Baixant de la Cava de l'Alt de la Codolla seguim pel camí d'abans, ara seguim una espècie de traça de senda que ens va marcant el barranc

En menys d'un quilòmetre enllaçarem amb una pista

Una volta estem a la pista haurem d'estar atents, uns cent metres després ens hem de desviar a l'esquerra per un altra pista que està prou difuminada i mig abandonada

Sense cap pèrdua anirem pujant fins trobar la Cava Gran (Cavetes de Xàtiva), el seu estat de conservació és millor que l'anterior. La cava tindrà uns 9 metres de diàmetre i uns 7 de profunditat, conserva en bon estat una entrada a l'interior per l'est però la cúpula està molt deteriorada

Des d'aquesta Cava només ens faltarà seguir la pista fins arribar al camí que ens conduirà en uns 2 quilòmetres de nou a la Font de Mariola.

Foto des de la Cava d'En Miquel de tota la lloma on està l'Alt de la Codolla, a la dreta el Castell de Mariola i a l'esquerra on s'entreveu el punt més alt està l'Alt de la Codolla